Swooni! door de ogen van fotograaf Kris Dewitte

Niels Ruëll
© Brussel Deze Week
02/09/2010
Vorige maandag riep regisseur Kaat Beels voor de laatste keer cast en crew samen voor de opnamen van haar eerste langspeelfilm, Swooni. De eerste keer gebeurde dat op 22 juni. Agenda's in film gespecialiseerde fotograaf Kris Dewitte paste zijn bekende 'je ziet me niet, maar ik ben er wel'-truc toe en kwam terug met volgend beeldverslag.

Coming Swooni, en geen dag te vroeg voor wie de kortfilms Bruxelles mon amour of Cologne kent: het langspeeldebuut van Kaat Beels. Tot de debutanten kun je de voormalige medewerkster van tvbrussel niet meer rekenen. Vorig jaar kreeg ze veel waardering voor Jes, een VTM-serie die ze samen met Nathalie Basteyns regisseerde. Brussel mocht (eindelijk eens) een hoofdrol spelen in een eigentijdse sitcom over een jonge, twijfelende vrouw van rond de dertig. Ook in haar eerste langspeelfilm speelt de hoofdstad mee. Beels werkte samen met schrijfster Annelies Verbeke (Slaap!) het scenario uit. In een hotel in een door een hittegolf geteisterd

Brussel volgen we 24 uur lang zes personages. Psychologe Anna (Sara De Roo) heeft schijnbaar alles, maar denkt niet gelukkig te zijn en overweegt haar man Hendrik (Geert Van Rampelberg) te verlaten. Violette (Viviane De Muynck) wil zich, voor ze sterft, met haar dochter Vicky (Natali Broods) verzoenen. Vicky werkt in het hotel als kamermeid, is ge­obsedeerd door het krijgen van een kind en ontfermt zich over een Afrikaans jongetje dat door het hotel doolt.

Joyeux (Vigny Tchakouani) is hopeloos op zoek naar zijn vader (Issaka Sawadogo), met wie hij Ivoorkust ontvluchtte.

De binnenopnamen gebeurden in de kamers van het Conrad en de lobby van het Plaza. Het dakterras van Thurn & Taxis fungeerde als decor-dakterras van het fictieve hotel. Je hebt er een indrukwekkend uitzicht op Brussel. Of directeur fotografie Frank van den Eeden (geprezen voor zijn werk voor Dossier K. van Jan Verheyen en Unspoken van Fien Troch) daar wat mee aanvangt, ziet u volgend jaar, als de film uitkomt.

Set & still

Wie geen genoeg kan krijgen van de beelden van 'onze' Kris Dewitte, moet met de trein naar Oostende. Het plaatselijke filmfestival vroeg hem voor een fototentoonstelling op een locatie die ook zonder extra's tot de verbeelding spreekt: de Japanse Tuin aan de Koninklijke Villa. Het betreft een selectie set (beelden van de set) en still (beelden die je in de film terugziet).

Denk bij Kris Dewitte aan My queen Karo (Dorothée van den Berghe), Een ander zijn geluk en Unspoken (Fien Troch), De helaasheid der dingen (Felix van Groeningen) en Loft (Erik Van Looy), maar geloof niet - zoals links en rechts wordt geschreven - dat 'de Vlaamse cinema' zijn onderwerp is.

De sets waarop Dewitte zich onzichtbaar maakte om vervolgens toe te slaan, bevonden zich niet alleen in Vlaanderen. Zo bewijzen foto's van Zwartboek (Paul Verhoeven), Rapt (Lucas Belvaux) of Oscar et la dame rose (Éric-Emmanuel Schmitt). Maar dat wist u al. Want verschillende van die foto's verschenen tot onze vreugde eerst in Agenda.

:: Set & still, foto's van Kris Dewitte, nog tot en met 2 oktober in de Japanse Tuin, Koningin Astridlaan, Oostende

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Cultuurnieuws

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni