The Tangible - tg STAN: emoties uit de Halvemaan

Ive Stevenheydens
© Agenda Magazine
16/04/2010
De nieuwe voorstelling van tg STAN vertrekt niet van een collectie teksten, maar van een territorium en zijn bewoners. The tangible draait rond de Vruchtbare Sikkel en is bevolkt door danseressen, acteurs en kunstenaars uit onder meer Ramallah, Toronto, Genua en Antwerpen. We spraken met de acteur uit die laatste stad, Frank Vercruyssen.

De Vruchtbare Sikkel of Vruchtbare Halvemaan is de benaming voor een grote regio in de vorm van een wassende maan, met Palestina als epicentrum, die ook wel eens de 'wieg van de beschaving' wordt genoemd. Dit gebied behelst vandaag min of meer Egypte, Israël, Palestina, Libanon en delen van Jordanië, Syrië, Irak, Koeweit, Zuidoost-Turkije en Zuidwest-Iran.

Frank Vercruyssen: "Ik ken het dossier Palestina bijna beter dan België. In de zomer van 2008 ben ik beginnen na te denken over enkele zaken, vertrekkende van de problematiek in de driehoek Beiroet, Bagdad en Palestina. Sindsdien is dat onderwerp geëvolueerd. Ik wilde een voorstelling maken die geen pamflettair, documentair theater is, maar vertrekt van een abstract gegeven en zich concentreert op gevoelens in plaats van op politiek."

Vercruyssen vroeg, in dezelfde periode, de dansers Tale Dolven uit Stavanger, Liz Kinoshita uit Toronto en Federica Porello uit Genua mee te denken. Niet veel later kwamen daar de acteurs Rojina Rahmoon uit Damascus en Eid Aziz uit Nablus bij. "We zochten naar parallellen in energieën die gelijktijdig in ontwikkeling zijn. Uiteraard denken dansers eerder vanuit het lichaam, meer onafhankelijk van de inhoud."

In een volgende fase stapten de beeldende kunstenaars Yazan Khalili en Ruanne Abou-Rahme, beiden uit Ramallah, mee in het project. Vercruyssen bouwde zelf een enorme muziekcollectie op. "Muziek, dans, acteren en tekst zijn de vier pijlers in voortdurende ontwikkeling. Het is een grote puzzel die constant evolueert. Wanneer we ons concentreerden op één ding, probeerden we daarna ook de andere delen lucht te geven. Na twee jaar werken is de cirkel zo goed als rond: we zijn begonnen en eindigen min of meer met een dansvoorstelling."

Emotioneel maar niet wollig
Hoewel tg STAN dit keer niet vanuit teksten zelf vertrok, stoelt de voorstelling op werk van onder meer John Berger, Etel Adnan, Mourid Barghouti, Mahmoud Darwish en Samih al-Qasim. Vercruyssen: "De titel haalden we uit een tekst van Berger, wiens verzameling brieven From A to X: a story in letters een rode draad vormt. Van 150 geschriften gebruiken we er een vijftiental. Een dik scenario is The tangible dus niet, maar het laat ons ook ruimte voor andere citaten. In ieder geval is het stuk geen voorstelling waarin twee uur aan één stuk wordt gebabbeld, zoals sommigen dat van ons gewoon zijn."

Wat wordt The tangible dan wel? Online spreekt tg STAN van onder meer "een liefdesverklaring aan de wieg van de beschaving, verwond, vertrapt en mishandeld, en steeds weer uit de as verrijzend, of een reflectie die verder gaat dan meningen, een abstracte en persoonlijke beschouwing die meer over mensen gaat dan over partijen". "Je komt best gewoon kijken. De voorstelling wil vooral een emotioneel standpunt innemen zonder daarbij wollig te worden. We willen nagaan over welke zaken wij het kunnen hebben zonder daarbij manifest of simplistisch te worden: een moeilijk evenwicht."

:: The Tangible - tg STAN
wanneer: 22 > 24 april 2010 om 20.30 uur
waar: Kaaitheater, Sainctelettesquare 20, Brussel - 02-201.59.59 - tickets@kaaitheater.be
inkom: 12/15 euro

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Cultuurnieuws

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni