Tania Maria: Braziliaanse roots, liefde voor jazz
Haar lage, ongepolijste stem gebruikt ze op een avontuurlijke en instinctieve manier om swingend jazz te klinken. En als haar vingers op de toetsen roffelen, wordt de piano slagwerk. Haar concert wordt voorafgegaan door een ontmoeting met het publiek om 19.00. Na het concert gaat in de foyer van Flagey een Braziliaans feest door met muziek, drank en versnaperingen.
Intimidade is als een greep uit het leven van Tania Maria, de songs verwijzen impliciet of direct naar haar muzikale roots, naar Brazilië. "Er staan verschillende soorten Braziliaanse muziek op het album: bossa nova, choro, samba. Sommige stukken zijn meer dan vijftig jaar oud, ze maken deel uit van mijn muzikale identiteit. Mijn vader speelde choro als ik klein was, andere stukken werden door vrienden gespeeld… Die Braziliaanse wortels worden aangevuld door mijn liefde voor jazz."
Wat versta je onder Intimidade?
Tania Maria: Intimiteit is de voorbode van liefde. Hier verwijst de intimiteit naar de speciale band die ik heb met de muziekstukken die op het album staan. Het album is rustig, er staan niet veel uptempo nummers op. De muziek is pacifistisch, ik denk dat de wereld daar vandaag nood aan heeft. Alles gaat zo vlug, de mensen nemen niet eens de tijd om naar de bloemen te kijken, naar de mooie dingen van het leven. We moeten ons vragen stellen over wat het leven is: altijd achter alles aan hollen of rustig wandelen.
'Chorinho Brasileiro' is een hulde aan choro, een minder bekende Braziliaanse muzieksoort.
Maria: Choro is muziek uit de jaren '20 en '30, dus voorafgaand aan samba. De basisinstrumenten zijn pandeiro (Braziliaanse tamboerijn), bandolim (Braziliaanse mandoline) en cavaquinho, een zeer kleine gitaar met vier snaren. Zonder drumstel. De muziek wordt gespeeld met ontzettend veel noten. Het is vrij trieste muziek. Ik breng hulde aan choro, want zonder choro te verkennen, kan je de Braziliaanse muziek niet begrijpen. De nostalgie van choro is als de nostalgie van de neger die uit Afrika gehaald is en saudade (heimwee) heeft naar zijn land. De slaven zongen zeer trieste liederen op de vrolijke, uiterst dansbare ritmes van de percussie. Dat contrast is er ook in choro. Choro met piano begeleiden is zeer zeldzaam, vooral omdat de piano geen Braziliaans instrument is. Het is pas met de bossa nova dat de piano geïntroduceerd wordt in de Braziliaanse muziek.
In 'Canto' zingt u een verhaal over iemand die zijn land verlaat om elders een beter leven op te zoeken. Een beetje uw verhaal?
Maria: Het verhaal kan zowel op mij als op zoveel andere mensen toegepast worden. Al schrijvend dacht ik aan al die mensen die hun land verlaten, niet enkel muzikanten maar ook diegenen die om sociale redenen vertrekken of om te studeren, als intellectuele zelfverrijking of om je broodwinning te verzekeren. Canto betekent zowel 'lied' als 'ik zing', en ik zing om gelukkig te zijn. Als ik zing, denk ik aan mijn land aangezien ik in het Portugees zing.
'Batebola' is een hulde aan dé muziek van Brazilië: samba. Wat betekent batebola eigenlijk?
Maria: Batebola is feest. Ik moest het album afsluiten met een feestnummer. De Brazilianen zijn dol op feestvieren, en samba is feestmuziek bij uitstek. Het woord 'bola' (bal) kan op futebol (voetbal) slaan, de nationale sport van Brazilië. Batebola is het voetbal dat op het strand gespeeld wordt. In Brazilië moet je een goede speler zijn om te voetballen, maar aan strandvoetbal mag iedereen deelnemen, ongeacht je niveau. Bola heeft ook een informele bijbetekenis. Als je naar iemand kijkt die voorbijloopt op straat, en de persoon kijkt terug, dan heeft ze je een bola gegeven.
:: Tania Maria - 4.11 - 20.15 - Flagey Heilig-Kruisplein/, 1050 Elsene - 02-641.10.20, info@flagey.be
Tickets: 12/17/22 euro
Lees meer over: Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.