Tentoonstelling: De wereld van Franquin
De wereld van Franquin, geproduceerd door Marsu Productions in samenwerking met het Parijse Cité des Sciences et de l'Industrie, is tot op heden de grootste tentoonstelling ooit gerealiseerd over een stripauteur in Europa. De voorbereidingen namen vier jaar in beslag, pers en publiek reageerden zeer enthousiast. Na het grote succes in Parijs komt de tentoonstelling nu naar Brussel, de stad waar André Franquin (1924-1997) thuis was.
De Brusselaar werd op jonge leeftijd bij uitgeverij Dupuis onder de vleugels genomen door pionier Jijé. Franquin mocht zich ontfermen over Robbedoes en Kwabbernoot en deed dan con brio. Zo liet hij in 1952 Robbedoes en Kwabbernoot in het Palombiaanse woud jagen op een marsupilami. Dit wonderlijke wezen dat de gekste dingen kan doen met zijn staart, sloeg enorm aan bij de vele lezers en kreeg een eigen reeks. Franquin was niet alleen een krak in tekenen en grappen maken, zijn fantasie was ongebreideld. De vreemdste wezens en de gekste uitvindingen vloeiden uit zijn tekenpen.
Genie en fenomeen
Zijn bekendste creatie is zijn alter ego, Guust Flater, de eerste antiheld van de Belgisch-Franse strip. "De meeste tekenaars moeten heel hard aan hun tekeningen werken. Peyo deed buitengewone dingen met de Smurfen. Maar geloof me, het was hard labeur. Hergé moest er ook voor werken. Alleen Franquin was tegelijk genie en fenomeen: hij schudde het allemaal los uit de pols. Hij was de Picasso van het stripverhaal. Alleen jammer dat hij geen smaak voor geluk had," zei Lucien De Gieter, tekenaar van Papyrus, ons vorige lente. Chronische depressies deden Franquin in de jaren 1980 op de achtergrond verdwijnen. In de onvergetelijke serie Zwartkijken spuwde Franquin zijn gal op al wat misloopt in de wereld.
Volledig oeuvre
De tentoonstelling zet zijn volledig oeuvre in de schijnwerpers, ook Ton en Tineke, Roeltje of De monsters. De wereld van Franquin is in vijf grote thema's onderverdeeld: 'Flaters op de redactie' (met de 1001 facetten van Guust Flater), 'De donkere kamer' (met de wereld van Zwartkijken, van Guust badend in het zweet), 'Het magische atelier' (de bij het grote publiek minder bekende grafische talenten: realistische tekeningen, miniaturen, monsters), 'Het wetenschappelijke raadsel' (met de Marsupilami), 'Mechanica en uitvindingen' (de visionaire uitvindingen in Robbedoes en Kwabbernoot en waanzinnige vondsten in Guust Flater). En wat is er te zien? Meer dan tweehonderd originele tekeningen, maquettes op ware grootte van het kantoor van Guust Flater of het Palombische woud, figuren (de jivaro-hoofdjes van Guust, Pruimpit en Joost, en de Marsupilami) en voertuigen zoals de beruchte Fiat 509, de Zwendelmobiel en de Kwabberhefschroef.
Krabbels en droels
Er werd op geen inspanning gekeken en dat was ook nodig. De ambitieuze tentoonstelling mikt zowel op gezinnen met kinderen, verzamelaars en liefhebbers van het werk van de meester én studenten. De kinderen beleven wellicht de meest pret in de imposante Turbotractie 1 en 2, de droomwagen van Robbedoes uitgewerkt door de designer en meester-carrossier Franco Sbarro. De studax en de kenners maken kans paf te staan als ze oog in oog komen met de schetsen voor de De Banjers, een tekenfilm waar Franquin lang aan werkte maar die uiteindelijk nooit gemaakt werd. Je kunt zelfs genieten van de krabbels en droedels die Franquin tekende tijdens het telefoneren. Nou moe.
:: 27.10.2006 > 15.4.2007 - 10 > 17u00 - Autoworld Jubelpark 11, 1000 Brussel - 02-736.41.65, info@dewereldvanfranquin.com
Tickets: 6/10 euro
Lees meer over: Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.