Theater aan Zee: De cultuursnelweg naar Oostende

Michaël Bellon
© Brussel Deze Week
14/07/2010
Eind juli, begin augustus wordt het moeilijk om in Oostende gewoon op het strand te blijven liggen. Het kunstenfestival Theater aan Zee kent er een nog altijd groeiend succes. Met dank, ook, aan Brussel.

Theater aan Zee (TAZ) bestaat sinds het einde van de jaren 1990, toen het werd opgericht door toenmalig Rits-docent Marc Lybaert. Het is niet alleen een kunstenfestival, maar ook een zomerfestival en een stadsfestival, met zowel theater, muziek, literatuur als jeugdproducties die op verschillende locaties worden voorgesteld. Vorige zomer waren Arno Hintjens en Jan Goossens, de artistiek leider van de KVS, de gastcuratoren van het festival, waardoor het programma automatisch en bewust heel Brussels getint was.

De link tussen Brussel en Oostende blijkt nu zo groot dat de Brusselse insteek ook dit jaar behouden blijft. Vlaams minister van Brussel Pascal Smet (SP.A) gaf zelfs wat subsidies, bestemd voor de promotie van Brussel in Vlaanderen, om Brussel in de vitrine te zetten via zijn 'culturele ambassadeurs' in Oostende. TAZ-festivalcoördinator Luc Muylaert heeft overigens gemerkt dat veel niet-Brusselaars het artistieke reilen en zeilen in de hoofdstad door de omweg langs Oostende leerden kennen, en dat andersom vorig jaar ook veel Brusselaars naar Oostende afzakten. Dat bleek uit gegevens van de kaartjesverkoop.

Theatervoorstellingen en concerten met een Brusselse inslag krijgen in het programmaboekje van TAZ zelfs een apart label, E40 , het symbool voor de 'cultuursnelweg' Brussel-Oostende. De persconferentie van TAZ werd ook al in Brussel gehouden, meer bepaald in Ateliers Claus in Sint-Gillis. Frans Claus, de programmator van deze alternatieve club, is niet alleen een bekende van Arno, maar ook van Luc Muylaert. Claus zal straks in Oostende vijf avonden/nachten programmeren in Club Terminus onder de naam Bxl Minuit , met onder meer de Brusselse slam-hiphop van Carl, Majoretteketet, Cheresse en C.A.C.A., het nieuwe project van Pierre Vervloesem, Teun Verbruggen, Bruno Vansina en anderen.

Andere Brusselse acts zijn die van het hiphopcollectief CNN, met Rival, die aantreedt met de Marokkaanse rapper Don Bigg. Dat is een project onder de vleugels van het Vlaams-Marokkaans Huis Daarkom. Josse De Pauw brengt in Oostende zijn succesvoorstelling Weg (waarin de zee overigens een belangrijke rol speelt) nog eens. Wie de producties hier in Brussel gemist heeft, kan in Oostende ook naar Bezette stad/Ville occupée van Ruud Gielens en KVS en We people van Union Suspecte gaan kijken. De Marollenopera van Walter Hus krijgt in Oostende een uitvoering waarvoor de groep Marolliens wordt uitgebreid met een vijftiental Oostendse zangers. En tot slot treffen we ook de naam van Johan Verminnen aan op het affiche van het afsluitende concert.

Ovidius
Ook de twee gastcuratoren van dit jaar hebben een sterke band met Brussel. Muziekcurator is Frank Vaganée, de leider van het Brussels Jazz Orchestra. Het BJO treedt zelf ook een aantal keer op en presenteert onder meer een project met Wannes Cappelle van Het Zesde Metaal, waarin negen nummers van hun debuutplaat Akattemets bewerkt worden voor de bigband. Vaganée nodigt ook het David Linx & Diederik Wissels Quartet uit, en neemt met BJO deel aan een muziektheatervoorstelling rond de metamorfoses van Ovidius: Vliegen tot de hemel , een coproductie waaraan ook tekenares Gerda Dendooven en het Mechelse 't Arsenaal van Michael De Cock meewerken.

De Cock is dit jaar theatercurator. Hij laat onder meer Febar van 't Arsenaal zien: een samenwerking tussen een Vlaamse (De Cock), een Brusselse (Michel Bernard) en een Senegalese theatermaker (Younouss Diallo). Zijn eigen vluchtelingendrama saw it on television/DIDN'T UNDERSTAND laat hij opnieuw maken door jonge makers, en het resultaat vormt een triptiek die in de haven van Oostende gespeeld wordt en waartoe ook de documentairefilm Not waving, but drowning van Elias Grootaers behoort, en de reprise van Heimwee naar Tirgu Mures , de monoloog voor Clara van den Broek van Hanneke Paauwe over een Roemeens meisje dat in de prostitutie belandt. Belangwekkend is ook de première van Haven 010 van 't Arsenaal, Walpurgis en Union Suspecte. Dat multimediale project komt voort uit het boek Aller/Retour (uitg. Meulenhoff/Manteau) van Michael De Cock en fotograaf Stephan Vanfleteren, en volgt een migrant die van Oostende naar Londen oversteekt.

Uiteraard is het ook niet ál Brussel wat de klok slaat. Theater aan Zee is traditioneel ook een belangrijke promotor van jong werk. Maarten Soete (ook de programmasamensteller van Bâtard) volgt Steven Heene, die naar NTGent ging, op als programmasamensteller Jong Theater; Pieterjan Vervondel presenteert een aantal jonge muziekbands. Allemaal dingen ze mee naar de prijzen Jong Muziek en Jong Theater. Het boekenprogramma Uitgelezen aan zee , waarin bekende Vlamingen hun literaire voorkeuren prijsgeven, krijgt een grotere locatie. En het Kinderfestival in het Leopoldpark is geen zaak van Brussel, maar van Mechelen Kinderstad.

:: Theater aan Zee, van 29 juli tot en met 7 augustus. Meer op 059-56.20.16 en www.theateraanzee.be

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Cultuurnieuws

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni