Vinz: in een baan rond Pluto

Ive Stevenheydens
© Agenda Magazine
27/04/2007
Met 'Now_Series' wil de Ancienne Belgique op onregelmatige basis interessante groepen bundelen rond een breed afgebakend genre. Op 30 april staan met onder meer Whip, Krakow en Low naar eigen zeggen "spaarzaam georkestreerde soundscapes" op het programma. Vinz, uit Brussel, opent de avond met een eigenzinnige mix van rock en chanson.

Het is een cliché, maar Vinz moet een goed bewaard geheim genoemd worden. Sinds 1998 maakt Stefan Huber songs die zich op de grens van rockmuziek situeren. "Ik studeerde indertijd filosofie in Leuven," ligt Huber toe, "en in die periode stond ik ver van de normale wereld. Ik had veel tijd en knutselde, vooral 's nachts, met een viersporenrecorder, keyboards en gitaren nummers in elkaar."

John Frusciante, Will Oldham en Brian Eno noemt Vinz als vroege invloeden. "Maar ook vooroorlogse religieuze blues zoals van Blind Willie Johnson kon ik wel smaken," vervolgt hij. "Zijn nummer 'Dark was the night, cold was the ground' werd gebruikt door Ry Cooder voor de soundtrack van Paris, Texas. Enkele van zijn opnames werden bovendien samen met Bach en Mozart in een ruimtesonde naar Pluto gestuurd om ontdekt en beluisterd te worden door aliens."

Na onder meer met Stefaan Quix en Julia Clever een akoestisch eerbetoon voor Joy Division in elkaar gesleuteld te hebben (in 2001 verscheen de cdr Songs of joy), vormde Vinz in 2004 een band rond zich. Teuk Henri (elektrische gitaar) trad bij, een man die ook actief is bij onder meer Sharko. Ook Catherine de Biasio van Miéle (drums en achtergrondzang) en Karel de Bondt (bas) vervoegden de gelederen. Teuk Henri: "Een groep vormen was een noodzaak: de concerten namen toe en het geluid kon rijker."

Wars van de markt
Vinz' laatste worp heet Weeder of things. "We werden geselecteerd voor AB-Cocoon in 2005, een project van de AB om nieuwe Brusselse groepen een steuntje te geven," zegt Huber. "Dankzij de AB konden we in hun studio de nummers inblikken."

Naast nieuwe songs staat op de plaat materiaal dat al van enkele jaren terug dateert. Huber: "Het werd toch een coherent geheel: voor de eerste keer lukte het om de instrumentatie over de hele lijn door te trekken. We waren klaar met songs, blikten die in enkele maanden in en mixten ze af." Huber en compagnie zijn ondertussen op zoek naar een geschikt platform voor hun debuut uit te geven. "Wellicht doen we het voor een groot deel in eigen beheer. Ik heb zin om onze eigen activiteiten en producties te kunnen sturen zonder al te veel afhankelijk te zijn van de eisen van de markt. "

Scene
Huber en Henri vinden het jammer dat Brussel, in tegenstelling tot Antwerpen of Gent, geen zichtbare muziekscene heeft. Henri: "Brussel is, met zijn verschillende gemeenschappen, enorm versplinterd. Dat is natuurlijk een voordeel, maar het vergt tijd om naar elkaar toe te groeien." Huber: "Wat is eigenlijk een scene? In Brussel werken ontzettend veel artiesten samen, het probleem is dat de identiteit buiten de grenzen van de stad nog niet wordt opgemerkt. Tijd zal inderdaad dingen veranderen."

Maandag opent Vinz een lange concertavond in de AB. Huber: "Het wordt een sobere set. Vier mensen op het podium, geen projecties of veel decor, enkel de songs." Henri: "Wat meer optredens zouden geen kwaad kunnen. En wie weet komt onze plaat ook nog ergens in een baan om Pluto terecht."

:: Now_series: Vinz (19.20 uur) - Death Vessel (19.55 uur) - Krakow (20.30 uur) - Low (21.10 uur) - Whip (22.30 uur)
Locatie: Ancienne Belgique, Anspachlaan 110, Brussel - 02-548.24.24 - info@abconcerts.be
Datum: 30 april
Tickets: 17/20 euro

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Cultuurnieuws

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni