Badke: volksdansen met Les Ballets C de la B

Michaël Bellon
© Agenda Magazine
11/09/2013
Dabke is de naam van de Palestijnse volksdans bij uitstek, die in de geplaagde staat nog altijd enorm populair is. En als je met dabke aan de slag gaat om een hedendaagse dansvoorstelling te maken, kom je uit bij Badke in de KVS.

Badke is een nieuwe creatie van tien Palestijnse dansers die in de zomer van 2012 op sleeptouw werden genomen door KVS-dramaturge Hildegard De Vuyst en door de choreografen Koen Augustijnen en Rosalba Torres Guerrero van Les ballets C de la B. Sinds 2006 werken Les ballets, de KVS en de A.M. Qattan Foundation samen aan een traject van workshops met jonge Palestijnse podiumkunstenaars. Daaruit kwam eerder al de theaterproductie Keffiyeh/Made in China. "We vonden dabke een interessante voedingsbodem voor een voorstelling, omdat we er verschillende onderwerpen mee konden aansnijden," vertelt Rosalba Torres Guerrero. "De dans is politiek omdat hij deel uitmaakt van de identiteit van het Palestijnse volk. Hij heeft ook een sociaal aspect, omdat de groep en het individu erin tegenover elkaar staan. En hij raakt ook aan genderkwesties, omdat de rol van mannen en vrouwen erin verschillend kan zijn."

Wat is er zo speciaal aan dabke?
Rosalba Torres Guerrero: Dabke bestaat in verschillende vormen, maar je kunt wel twee hoofdstrekkingen onderscheiden: de erg populaire variant die iedereen kent en beoefent op allerlei samenkomsten en feesten, en de meer gepolijste, politiek correcte variant die men vaak in het buitenland op de podia brengt. Bij ons kennen we dat niet meer, maar dat een traditionele dans nog zo krachtig aanwezig is in Palestina komt natuurlijk omdat de samenleving daar zo onder druk staat. Het is echt een sokkel van de cultuur die zowel zorgvuldig geconserveerd wordt als enorm evolueert door de dagelijkse praktijk.

Wie zijn de mensen die we op het podium zien en op welke manier zijn ze tot Badke gekomen?
Torres Guerrero: Ons gezelschap is heel heterogeen. Sommigen hebben een achtergrond in het circus, anderen zijn hedendaagse dansers, er zit een archetypische dabke-danser tussen, maar ook twee jonge gasten die dabke in hun streetdance integreren. Dabke is herkenbaar aan een aantal formele elementen zoals de verticale bewegingen die vaak naar beneden gericht zijn. De dans is erg aards en erg ritmisch. Duidelijke ankerpunten zijn ook het groepsgegeven, het elkaar vasthouden.

Wij hebben al onze dansers gevraagd wat hun persoonlijke kijk op dabke was. Dat heeft een grote rijkdom aan materiaal opgeleverd dat we dan nog eens hebben geconfronteerd met onze eigen compositorische ingrepen. Zo kwamen we tot een complexe en polyfone choreografie, terwijl dabke hoegenaamd niet polyfoon is. Om de meer traditionele en meer hedendaagse elementen te integreren, hebben we een beroep gedaan op de mijwiz, een soort opzwepende dabke die op het waanzinnige af vol energie zit. Sam Serruys heeft een mijwiz van orkestmeester Naser Al-Fares uitgewerkt tot een compositie van 55 minuten die voor een collectief elan zorgt van waaruit verschillende individuele stemmen kunnen vertrekken.

Zo zijn we tot een hedendaagse dabke gekomen waarin de hele groep zich kan vinden. Als toeschouwer word je meegenomen door een golf die je op sommige momenten zelfs even te veel kan worden, maar die blijkbaar ook heel veel vreugde voortbrengt.

Bij de première in Zürich toonde het publiek zich in ieder geval enthousiast. De dansers spelen niet iets, ze 'zijn' en staan met een enorme generositeit op het podium.


--------------------------

--------------------------

--------------------------
FR ❙ La dabke est une danse traditionnelle très populaire en Palestine. Dix performeurs palestiniens en ont fait un spectacle de danse contemporaine, Badke, en collaboration avec la dramaturge du KVS Hildegard De Vuyst et des chorégraphes Koen Augustijnen et Rosalba Torres Guerrero, des ballets C de la B.
EN ❙ Dabke is the name of the pre-eminent Palestinian folk dance. Ten Palestinian dancers have made a contemporary dance production, Badke, from it in collaboration with the KVS playwright Hildegard De Vuyst and choreographers Koen Augustijnen and Rosalba Torres Guerrero from Les ballets C de la B.

Badke
wanneer: 13 & 14, 18 > 21 september 2013, 20.30 uur
tickets: €13/17
----------------

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Podium

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni