Boonmarathon: Nobele prijs van Passa Porta voor Louis Paul Boon

Michaël Bellon
© Agenda Magazine
04/10/2012
Zondag wordt in de KVS het Boon-jaar afgesloten. Louis Paul Boon, die op 15 maart 2012 honderd jaar zou zijn geworden, krijgt dan de Nobele Prijs van Passa Porta uitgereikt. Tijdens de leesmarathon vooraf belijdt een rondje lezers, auteurs en kunstenaars zijn liefde voor de gevierde Aalsterse artiest en viezentist.

Michaël Roskam - cineast

"In het laatste jaar humaniora heb ik mij met enkele vrienden aan De Kapellekensbaan gewaagd. Niet evident, want qua taal en vorm is dat een van zijn meest complexe werken, maar we vonden het toch fantastisch. Later heb ik zijn boeken nog eens fatsoenlijk herlezen en is Boon voor mij een voorbeeld en een rechtstreekse invloed geworden. Vooral in de manier waarop hij regionale verhalen vertelt én universele thema's aankaart. Hij is de Vlaamse kunstenaar waar ik het meest naar opkijk, zowel op emotioneel als intellectueel vlak. Hij kon als geen ander volks en toegankelijk zijn en zo met de meest intellectuele gedachten een breed publiek bereiken."

"Boon had zoals iedereen zijn eigen demonen, maar hij wist ze goed te gebruiken. Ik heb toen, twintig jaar geleden, ook Eros en de eenzame man gelezen. Dat was indrukwekkend, door de manier waarop dat boek geschreven is en door de inhoud: de empathie voor een verschoppeling die hard door de mensen zou worden aangepakt. Vandaag misschien nog meer, gezien de slinger weer naar de conservatievere kant is doorgeslagen. Mocht je nu zo'n boekje schrijven, dan zou er waarschijnlijk hard op gereageerd worden. Die Boonmarathon is daarom een goed idee. Het ligt niet voor de hand dat nieuwe generaties Boons werk zomaar zullen kunnen blijven ontdekken."

Marie Hooghe - vertaalster

Momenteel werkt de Ukkelse vertaalster Marie Hooghe aan de Franse versie van Erwin Mortiers Gestameld liedboek, maar een tiental jaar geleden vertaalde ze Louis Paul Boons De Kapellekensbaan (La Route de la chapelle) naar het Frans voor de Zwitserse uitgeverij L'Âge d'Homme.

"Daar heb ik bijna een jaar aan gewerkt. Niet alleen omdat het boek zo dik is, maar vooral omdat het zoveel verschillende stijlen en taalregisters bevat. Toch heb ik me ermee geamuseerd, want ik moest er wel creatief voor zijn. Van Boon bestonden er op dat moment nog maar twee Franse vertalingen, Mijn kleine oorlog door mezelf en een versie van Menuet bij Les Éditions Complexe. De Kapellekensbaan is nooit een bestseller geworden, ook niet in de Engelstalige wereld, waar Chapel Road verscheen in een drastisch ingekorte versie. Boon is in Franstalig België ook alleen maar bekend bij een aantal aficionado's, journalisten en schrijvers. Nochtans is hij zeker een 'Belgische', zelfs internationale schrijver, ook al wortelt zijn werk in Aalst en Erembodegem."

"Voor mij is Boon vooral een non-conformist en iemand die koos voor de totale vrijheid: vrijheid van denken en vrijheid van schrijven. De rijkdom van zijn schrijverschap toont zich in het gemak waarmee hij van een hoogdravende naar een vulgaire toon kon overschakelen, of in een namaak-Middelnederlands kon schrijven. Om daar equivalenten in het Frans voor te vinden heb ik mijn toevlucht moeten nemen tot de middeleeuwse Franse poëzie maar evengoed tot Voyage au bout de la nuit van Céline."

Kristien Hemmerechts - schrijfster

Kristien Hemmerechts acht het werk van Louis Paul Boon niet beter of slechter dan dat van Claus, Van Paemel of Streuvels. "Ik herinner me niet hoe ik het werk van Boon heb leren kennen. Vergeten straat en De voorstad groeit waren wel de eerste romans die ik las na de periode van de jeugdboeken. Ze maakten allebei een verpletterende indruk. Later was ik bevriend met iemand die op de universiteit college kreeg over Boon, en die dweepte met Menuet. Dat heb ik toen gekocht en gelezen. Uit dat exemplaar, waarin de datum van aanschaf staat, 7 mei 1975, zal ik voorlezen. Het drieluik gaat voor mij vooral over de absolute eenzaamheid van een man, over zijn bodemloze verlangen naar troost, over zijn weerloosheid tegenover jonge meisjes en over zijn afkeer,of is het angst, van het volwassen vrouwelijke lichaam."

"Ik kies voor het stuk aan het slot van het eerste deel, als de man instort. De passage illustreert de kracht van Boon. Die ligt eerst en vooral in de taal, maar heeft ook veel te maken met de intensiteit van de gevoelens die hij neerzet. Hij daalt af in de krochten van de menselijke ziel en laat ons zien wat daar woelt en wroet en wringt. Want uiteindelijk heeft Boon het altijd over de kleine man en vrouw, die het slachtoffer zijn van de grote maatschappij."

Chokri Ben Chikha - theatermaker

"Ik ga iets doen samen met Jeroen Olyslaegers. We gaan voorlezen uit zijn werk, maar ik heb Jeroen toch ook gevraagd om een stuk te schrijven in Boons stijl. Tijdens ons voorbereidend gesprek hebben we besloten dat de zaken waar Boon mee bezig was nog altijd actueel zijn: zijn houding tegenover de linkse beweging, die tegelijk gedesillusioneerd en hoopvol was. Maar ook tegenover de grootstad. Hij voelde zich niet lekker in Brussel en hunkerde toch altijd naar Aalst. Dat heb ik ook met Brussel. Aan de ene kant vind ik het een boeiende stad, aan de andere kant is het een storthoop. Zijn boekje Brussel een oerwoud vertolkt de dubbelehouding die veel Vlamingen tegenover Brussel hebben."

"Ik heb in 2005 de Louis Paul Boonprijs gewonnen en ik vond dat een enorme eer. In de humaniora had ik een docent die ons Menuet, De Kapellekensbaan en Zomer te Ter-Muren heeft doen lezen. Daar was ik door weggeblazen. Boon heeft me de Vlaamse gewoontes en taboes leren kennen die ik als kind niet begreep. Zijn boeken nopen Vlaanderen en bepaalde politici tot bescheidenheid, want het ploeteren waarover hij schrijft is nog niet zo lang geleden. Het zou daarom niet slecht zijn mochten sommige politici zijn werken nog eens herlezen."

"Anderzijds herkende ik ook de taboes uit mijn eigen islamitische cultuur en tradities. Boon heeft me aangespoord om daar met hetzelfde lef over te spreken. Maar hij benadert zijn tegenstanders wel altijd begripvol en op een charmante manier. Dat probeer ik in mijn werk ook te doen."

De Grote Boonmarathon
wanneer
: 7 oktober 2012 om 12.00 uur
tickets: €10/12
-------------------

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Podium

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni