De nieuwste jeugdtheaterproductie van Bronks heeft het over liefde, seks en goocheltrucs. Een kolfje naar de vaardige handen van regisseur Carly Wijs en haar lenige acteurskoppel.
BRONKS: Magische liefdeskomedie
"Ik ga hier trekken…Nog wat naar links…Duw harder…Ik heb krampen! Uw haar zit in mijn mond!!”
Nee, het nieuwe theaterstuk van jeugdtheater Bronks is geen aaneenschakeling van seksueel getinte kreten en acrobatieën. Maar de suggestieve beelden en de dubbelzinnige beeldspraak zitten wel subtiel mee vervlochten in de dikke knoop waar het verslingerde meisje en de verliefde jongen op de scène zowel emotioneel als lichamelijk in verzeild geraakt zijn.
Zij is een aarzelende aspirant-danseres en hij een twijfelende doe-het-zelf goochelaar. Allebei bevinden ze zich net voor de bloei van hun leven. Tot nu toe deden ze het altijd alleen, maar misschien is het wel veel spannender om het met elkaar te doen.
Nederbrusselaar
Show is met andere woorden precies wat de Nederbrusselse regisseur Carly Wijs heeft willen maken toen ze het even had gehad met de wereldwijde ellende in 2016: een expliciet niet-moraliserend en niet-educatief stuk over de verwarrende emotionele kantjes van verliefdheid en seks. En dat dan verpakt als een humoristische goochelshow.
Zij wordt vertolkt door Gytha Parmentier, die ook in Wijs’ internationaal bejubelde jeugdtheaterdebuut Wij/Zij meespeelde. Hij is Dries Notelteirs, nog vierdejaarsstudent aan het Rits. Wanneer zij al twerkend tegen zijn toverstokje aanbotst, volgt een intelligent en voor alle leeftijden herkenbare slow van gestotter, gestamel en gestuntel, die langzaam maar zeker evolueert naar een paringsdans vol magie, chemie en energie.
Gebruik makend van de romantiek van het goochelen en de intimiteit van het instrueren, stuwt Carly Wijs haar twee spelers op het ritme van Franse chansons en de flikkerende lichtjes van het strakke glamourdecor door verschillende scènes die tegelijk sexy en ontroerend zijn.
Over goochelen
Vlak na dat fascinerende hoogtepunt weten de bakvissen in hun glitterpak het wel zeker: dit gevoel is voor altijd. Maar gegoochel gaat natuurlijk altijd gepaard met illusies, en je weet niet precies in welke mate je nu voor de gek wordt gehouden, of jezelf voor de gek houdt. Zo snel als je van onzekerheid naar euforie gekatapulteerd wordt, kan je ook weer afglijden van vervoering naar verveling. Dan blijken interesses en verlangens toch verder uit elkaar te liggen dan gedacht. Dan wil zij misschien toch liever niet dat lief konijntje zijn dat door de goochelaar wordt vastgebonden om met een vingerknip weg en weer tevoorschijn te worden getoverd.
Laat ons maar eens ouderwets de twee jonge acteurs feliciteren die dit stuk spelen. Acteren dat je vlinders in je buik hebt, is niet evident, maar Parmentier heeft talent te over om het gênante aan het charmante en elegante te koppelen, en ook Notelteirs schakelt met zijn moves en vingervlugheid moeiteloos tussen Julien Clerc en Dalida.
Daarnaast laat ook de tekst weinig te wensen over. Bij mensen in het algemeen - en bij pubers in het bijzonder - zit er nogal eens wat verschil tussen wat ze denken en wat ze zeggen. Zeker op het terrein van liefde en lust, is gedachten lezen een truc die niemand makkelijk onder de knie krijgt. Carly Wijs bedacht daarom een schriftuur die zowel de woorden als de gedachten aan de oppervlakte brengen, en dat rendeert optimaal.
Meer seks, minder liefde
Als ik dan toch even heel streng moet zijn, zou ik zeggen dat het slotakkoord op deze première wat dunnetjes uitviel in vergelijking met wat voorafging. En op het gevaar af voor man te worden uitgescholden: lag de klemtoon uiteindelijk misschien toch niet wat meer op de goede oude liefde in plaats van op het in jeugdtheaters nog vrijwel onontgonnen gebleven thema seks? Speelt er zich niet nog wat meer af tussen de lakens van seksuele beginners? Of hebben de prille tienplussers in het publiek er geen boodschap aan als er teveel uit het bed zou worden geklapt?
In ieder geval deed Show het publiek grinniken en genieten. Ga vandaag nog kijken, ook al zou het wel eens kunnen dat dit stuk later nog op een of ander theaterfestival mag hernomen worden.
> Nog op zondag 15 januari om 15u in Bronks en daarna op toernee in Vlaanderen
Lees meer over: Podium
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.