Disciplinehoppen met Bâtard

Rode draad door het Bâtard Festival, dat werk van jonge podiumkunstenaars uit België en Nederland toont, is dit jaar interdisciplinariteit. Olivia Rochette en Gerard-Jan Claes zijn documentairemakers met interesse voor muzikaliteit, narrativiteit en het (dansende) lichaam.

Gerard-Jan Claes is een Brusselaar en Olivia Rochette komt uit Malderen bij Londerzeel. Beiden liepen school in Brussel, en studeerden afgelopen zomer af aan de filmopleiding van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten (KASK) in Gent. Daar begonnen ze samen documentairefilms te maken. Een speciale making-of van Dorothée van den Berghes film My queen Karo was het stageproject van hun master. Toen Anne Teresa De Keersmaeker hun kortfilm Metro zag, was ze zo onder de indruk dat ze het duo engageerde voor videowerk, promotiemateriaal en captaties. Claes en Rochette gaan binnenkort ook een docu maken over hoe De Keersmaeker haar danstaal overbrengt op de klassiek geschoolde balletdansers van de Opéra National in Parijs.

"We zien documentaires niet louter als een informatief, maar ook als een ervaringsgericht medium met een poëtisch, muzikaal en choreografisch potentieel," zegt Gerard-Jan Claes. "Onze documentaires verkondigen geen objectieve waarheid. We benaderen onze onderwerpen op een subjectieve manier en voeren er een filmische dialoog mee eerder dan dat we de 'directe en rauwe werkelijkheid' proberen te vatten."
Claes en Rochette delen een fascinatie voor de mens in een grootstedelijke context. Dat thema zit ook in hun recentste film Because we are visual, die op Bâtard in de zaal wordt vertoond. Claes: "Die film is een reis doorheen het universum van de videodagboeken of vlogs op het internet. Daarbij focussen we op de eenzaamheid die vaak achter die banale of juist zeer intieme boodschappen zit maar ook op de speciale omgang met het lichaam ten opzichte van de computer."

In de Shadowbox van de Beursschouwburg worden nog andere kortfilms van Claes en Rochette in loop vertoond. Zwanenzang is een documentaire over Filomeen, een van de oudste inwoners van het 'Zwaantje' te Malderen. Een melancholisch document over het verdwijnen van het boerenleven. In George & Henriette houdt George (Willy Thomas) een videodagboek bij over zijn vrouw die aan alzheimer lijdt. Metro (met onder meer Dirk Roofthooft, Willy Thomas, Mieke Verdin en Jamal Boukhriss) is een vermenging van fictie en documentaire, die de ervaring van een metrorit in Brussel probeert te vatten.

Bâtard: wât? wâar?
Het Bâtard Festival heeft dit jaar een licht gewijzigde formule. Op deze zevende editie krijgen iets minder artiesten iets meer ruimte om hun kunnen te tonen. Artistiek coördinator Sébastien Hendrickx heeft geen specifieke voorstellingen geselecteerd: de kunstenaars mogen zelf kiezen wat ze tonen. Ook voor het publiek is de formule aangepast. Het programma met de acht makers(duo's) wordt opgesplitst in drie parcoursen die iedere festivalavond worden getoond. Je kiest telkens voor één parcours. Tickets worden op de avond zelf verkocht in het festivalcentrum in de Beursschouwburg, waar alles zichzelf verder uitwijst en nadien nog enkele installaties en films kunnen worden bekeken. Elke avond is er ook drank en een dj. De laatste avond wordt er gefuifd.

wanneer: 28 > 30/10 • 19.30
tickets: €6,50/8,50
contact: 02-550.03.50

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook
BRUZZ Magazine
deze week
  • Klimaatactiviste Youna Marette: 'Klimaat is bijna trendy geworden'
  • 1030/0 herdenkt doodgereden journaliste
  • Buurtinformatienetwerk aan de Zavel
  • Hier vind je BRUZZ in de stad
  • Archief
deze week
  • Superheroes Never Die: Art Spiegelman
  • Taxiwars. De drive van Tom Barman
  • Paying for it: la Brute donne voix aux prostituées
  • BRUZZ in the city
  • Archief
Neem een abonnement