1407 OMG

Dood Paard: magische kerstpoppenkast

Michaël Bellon
© Agenda Magazine
17/12/2013

OMG! XMAS-SHOW! WTF? Doe uzelf en uw suf geswipete, lam gegamede kids een kerstcadeau, en ga daags voor het drukke kalkoengebeuren rond de magische poppenkast van Dood Paard en Joachim Robbrecht zitten.

Joachim Robbrecht is een jonge toneelschrijver en regisseur die sinds 2003 in Nederland woont, waar hij de regieopleiding aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten volgde en daarna naast eigen producties ook voorstellingen begon te maken in samenwerking met Sarah Moeremans, andcompany&Co., Frascati, Productiehuis Rotterdam, Toneelgroep Amsterdam en het fijne Amsterdamse gezelschap Dood Paard. Joachim Robbrecht: "Ik wilde mijn horizon verbreden, maar toch in ons taalgebied blijven, omdat taal zo'n belangrijk aspect van mijn werk is. Nederland heeft een open theaterlandschap met open mensen waar alles snel begon te rollen. Ook al is er dan veel veranderd de laatste jaren. Er zijn niet alleen minder subsidies, het vervelendst is de bemoeienis van de overheid, die veel meer vraagt naar de commerciële doelstellingen van je projecten dan naar de artistieke meerwaarde ervan. Je moet vooral kunnen aantonen dat je je voorstelling ook in Kampen, Zwolle en Doetinchem kunt slijten."

Klinkt daar iets van door in OMG! XMAS-SHOW! WTF?
Joachim Robbrecht: Er zit in de protserige titel en ook in het begin van de voorstelling wel een satirische sneer naar die verplichte commercialisering van het theater. Eerst proberen we een platte show op te zetten, maar die stort al snel in om plaats te maken voor een verhaal dat op zoek gaat naar een authentieke moraal. Niet de opgewarmde Disney-moraal van 'we leven nog lang en gelukkig' die tegenwoordig blijft hangen als de zogenaamde essentie van een sprookje. Geen enkel leven eindigt zo, de essentie van een sprookje zit in het middengedeelte. Het lied 'Erlkönig' van Goethe en Schubert heb ik als inspiratie gebruikt om een donkerder sprookje te schrijven dat iets probeert te vertellen over een beschadigde wereld, waarin mensen op de dool zich proberen te handhaven door de fragmenten weer aan elkaar lijmen.

Wordt het een wilde mishmash van sprookjes?
Robbrecht: Er komen wel andere sprookjesfiguren langs en we werken met gevonden kostuums, bij elkaar geraapte kerstbomen en zelf geschoten videobeelden. Er zitten veel grappen in, maar we proberen met het huisgemaakte sprookje toch een magische wereld neer te zetten en echt iets groots en basaals te vertellen.

Wellicht had je het stuk al geschreven voor recent de Zwarte Pieten-discussie weer losbarstte, maar misschien is er toch een verband?
Robbrecht: Ik had hiervoor al de voorstelling Black Bismarck gemaakt waarin de Zwarte Pieten-discussie aan bod kwam. In dit verhaal is dat niet het geval, maar er zit wel een poging in om een nieuw sprookje te schrijven en nieuwe tradities te creëren door dingen te recycleren uit wat verloren dreigt te gaan. Omdat we geloven dat onze tijd nieuwe sprookjes nodig heeft die de plaats kunnen innemen van verhalen die helemaal besmet of gecontamineerd zijn met commercie. Er zit in de voorstelling een kerstman die toevallig gespeeld wordt door een zwarte acteur. Hij is depressief omdat hij het gevoel heeft dat zijn concept niet meer werkt en huldigt nu de nieuwe leuze: "Niet inpakken maar afpakken."

OMG! XMAS-SHOW! WTF?

data: 23/12/13, 15.00

tickets: €6/9

leeftijd: 9+

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Podium

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni