1411 bad van mariegastgezin2

Het Gastgezin: 'Het ticket maakt het verschil'

Tom Peeters
© Agenda Magazine
28/01/2014

Niets is wat het lijkt bij Bad van Marie. Het ervarings- en locatietheater van het Antwerpse gezelschap is gemaakt om in je kleren te kruipen, en volgens hun artistiek directeur en regisseur Peter Boelens kan dat het best door de grens tussen fictie en realiteit zo vaag mogelijk te houden. In Het gastgezin is dat niet anders.

"Eerder lieten we al Polen huizen bezetten, nu komt een Albanese vluchteling zijn verhaal vertellen om de avond te animeren." De voorstelling die binnenkort bij vijf 'gastgezinnen' in Brussel halt houdt, heeft drie verschillende insteken.

"Er is de actrice – Soetkin Verwilt – die een cursus komt geven waarbij ze vluchtelingen laat optreden bij haar vriendinnen en hoopt ontdekt te worden, zodat ze haar carrière een nieuwe boost kan geven. Er is het op echte feiten gebaseerde verhaal van de asielzoeker – Viktor Palev – die hier wil blijven. En er is het gastgezin dat zich wil profileren als sociaal voelend en kunstminnend en misschien ook weleens wil laten zien wat voor een mooie living het heeft. Met die drie elementen spelen we, en we halen ze op een heel subtiele manier onderuit." De toeschouwer wordt zo constant in verwarring gebracht en ervaart ongemak, met als hoger doel nijpende maatschappelijke thema's onder de aandacht te brengen en nieuwe perspectieven, vaak ook spiegels, aan te bieden. In dit geval, het feit dat iedereen zijn ding doet uit opportunisme.

"Op een gegeven moment draagt de actrice een gedicht voor waarvan de helft van het publiek de slappe lach krijgt en de andere helft zich daaraan begint te irriteren," zegt de regisseur over een veelzeggend voorbeeld uit de voorstelling. Het creëren van ongemak rond maatschappelijk gevoelige kwesties is wel vaker de rode draad bij Bad van Marie. Boelens wil namelijk theater maken dat blijft hangen, ook als de voorstelling gedaan is. "Ik geloof heel erg in de wisselwerking tussen theater en het echte leven. Voor AC Ransart bouwden we een typisch buurtfeest na, en ik geloof dan echt dat je de volgende keer wanneer je op zo'n buurtfeest zit aan die voorstelling moet terugdenken, en dat je er ook op een andere manier naar zult kijken. Het ticket maakt het verschil."

Bad Van Marie maakte ooit een voorstelling op een lijnbus, alleen hadden de toeschouwers geen 2 euro voor een lijnticket betaald, maar 5 euro voor een theatervoorstelling. "Maar op dat moment zitten ze wel op een andere manier in de bus, gaan ze anders kijken. Momenteel loopt er een nieuwe voorstelling waarbij we scholieren meenemen naar de Dienst Bevolking: het begint als een saaie rondleiding, maar het eindigt als een circus." Beginnen in de realiteit en absurd eindigen met precies het tegenovergestelde waarmee ze begonnen: het is gefundenes Fressen voor Bad van Marie, dat bezoekers op het verkeerde spoor zal blijven zetten, zolang het tot nieuwe inzichten zal leiden.

Eén ding wil Boelens wel duidelijk stellen: "De mensen hebben vaak schrik dat ze mee moeten spelen als ze naar ons komen kijken. Maar die schrik is ongegrond. Ik kan het zelf niet verdragen als ze mij eruit zouden halen, dan heb ik niets meer aan mijn avond. Maar het publiek heeft wel soms het gevoel dat het gaat gebeuren natuurlijk, en die spanning gebruiken we."

data: 1/2, 20.00

ticket: €10

waar: GC Candelaershuys

-------------

data: 6/2, 20.00

ticket: €10

waar: GC Nekkersdal

-------

data: 11/2, 20.00

ticket: €10

waar: Podium Noord

-------

data: 13/2, 20.00

ticket: €10

waar: Vaartkapoen

-------

data: 14/2, 20.00

ticket: €10

waar: GC Pianofabriek

-------

data: 15/2, 20.00

ticket: €10

waar: GC De Zeyp

----------

De precieze locatie krijgt u bij reservering

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Podium

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni