Kaaitheater wijst op bezuinigingen in Nederlandse theatersector

Michaël Bellon
© Agenda Magazine
21/11/2012
Nederland heeft een nieuw kabinet, maar door de bezuinigingen van het vorige houden per 1 januari een pak theatergezelschappen op te bestaan. Bij de komst van enkele Nederlandse artiesten en gezelschappen vestigt het Kaaitheater de aandacht op deze situatie.

Het Kaaitheater programmeert wel vaker Nederlandse podiumkunstenaars. In die zin is het niet zo opmerkelijk dat de komende weken Laura van Dolron, Schwalbe en Maatschappij Discordia er hun opwachting maken. Toch is er meer aan de hand. De artistieke leider van het Kaaitheater legt uit. Guy Gypens: "De reden waarom deze Nederlandse gezelschappen nu allemaal tegelijk komen, is dat ze in het voorjaar nog niet wisten of ze in 2013 nog wel zouden bestaan. Per 1 januari gaat namelijk de nieuwe meerjarige subsidie in waarvoor de beslissingen een paar maanden geleden zijn gevallen."

En wat was het verdict?
Guy Gypens: Maatschappij Discordia is een van de vele slachtoffers. Zij lopen hun 'subsidie van het Rijk' mis en moeten het nu met een bedrag van de stad Amsterdam rooien dat ongeveer een derde bedraagt van wat ze hadden. Voor een gezelschap met zo'n staat van dienst, dat zich recent ook nog eens op een onwaarschijnlijke manier opnieuw had uitgevonden, is dat zeer tragisch. Schwalbe zat bij Productiehuis Rotterdam, dat ook geen subsidies meer krijgt. Zij maken nu deel uit van een herschikking van het veld in Rotterdam waarbij de Rotterdamse Schouwburg, Ro Theater en Productiehuis Rotterdam gaan samenwerken. Laura van Dolron blijft artist in residence bij het Nationale Toneel. Voor haar is er geen probleem, mede door haar succes, dat van haar ook een bekende Nederlander heeft gemaakt. Een van de mechanismen in de nieuwe, zeer gekwantificeerde subsidieregeling, is dat vooral succes bij het publiek geld oplevert.

Tegen de bezuinigingen rees protest, maar dat is nu weer gaan liggen.
Gypens: Klopt. Ook bij ons is de discussie na de nieuwe subsidieronde weer stilgevallen, alsof alles in kannen en kruiken is. Terwijl een aantal hervormingen, zoals de verfondsing, de herziening van de commissies, en het systeem voor de beoordeling van artistiek werk nog altijd in de pijplijn zitten. Daarom lijkt het mij toch belangrijk om de effecten van het Nederlandse systeem, dat ook een ideologische achtergrond heeft, eens te bekijken. Op het debat dat we tussen de voorstellingen door organiseren (op 4 december) komen heel wat bevoorrechte getuigen praten.

Zeggen de voorstellingen zelf ook iets over de situatie?
Gypens: Dat Laura van Dolron en Schwalbe naast Discordia staan, toont dat zowel de jonge als de oudere generatie theater maakt dat sterk op het maatschappelijke gericht is, en dus helemaal niet de 'linkse hobby' is die sommigen ervan willen maken. De 'stand-up philosophy' van Van Dolron is politiek provocerend. Schwalbe toont een zeer fysieke metafoor van hoe een samenleving ongemerkt kan ontaarden. Discordia herneemt onder de naam De Veere zijn absolute klassieker Der Theatermacher.

Hollandse Bergen
wanneer
: 22 november > 8 december 2012
---------------

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Podium

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni