1465 Sneeuw LOD

LOD Muziektheater: Sneeuw

Michaël Bellon
© Agenda Magazine
10/03/2015

De winter is nog niet helemaal voorbij, maar heel veel sneeuwpret zullen we er toch niet aan overgehouden hebben. Iemand die dat betreurt, is theatermaker Inne Goris, die het dan maar laat sneeuwen in de schouwburg.

De koude sneeuwpap waarop we de laatste maanden sporadisch zijn getrakteerd, heeft weinig te maken met de krakend witte sneeuwtapijten die velen zich nog uit hun jeugd herinneren, vindt Inne Goris: "De voorstelling is dan ook ontstaan vanuit jeugdsentiment. Ik geloof dat ik een jaar of acht was, toen ik op een ochtend wakker werd en zonder de gordijnen open te doen heel zeker wist dat het had gesneeuwd. Dan kwam het erop aan je zo snel mogelijk aan te kleden om de eerste te zijn die zijn voetafdruk in het witte veld kon zetten."

Het woord dat als leidraad diende bij het maken van Sneeuw was 'verandering', zegt Goris: "Dat je zonder te kijken wist dat het gesneeuwd had, heeft te maken met het feit dat het geluid en het licht dan helemaal veranderen. En eens je in het witte sneeuwtapijt begint te spelen, of de auto's beginnen erin te rijden, dan krijg je in de sneeuw ook voortdurend een andere tekening."

Sneeuw wordt een visuele en muzikale voorstelling voor iedereen die ouder is dan vier jaar, en drijft minder op een plot dan op sfeer en de sensaties. "Het zintuiglijke is belangrijk," zegt Goris. "De voorstelling is ook heel associatief in de opbouw. We proberen ons publiek, jong en oud, even mee te nemen naar een heel andere wereld, waar de sneeuw en de stilte een essentieel onderdeel van zijn, en hen te laten kennismaken met een meisje voor wie dat op-en-top haar wereld is: het sneeuwmeisje Natasha." En nee, zij is geen prinses zoals de hoofdrolspeelsters in de populaire Disney-prent Frozen. "Maar ze is duidelijk ook geen gewoon meisje dat naar school moet en een mama en een papa heeft. In onze fantasie verschijnt ze bij de eerste sneeuwvlok en verdwijnt ze weer bij de eerste zonnestraal. De ondergesneeuwde wereld is helemaal haar wereld, waar ze zelf ook een impact op heeft doordat ze sneeuwvlokjes kan laten vallen of zelfs een storm veroorzaken. Haar aanwezigheid straalt ook fragiliteit en vergankelijkheid uit, maar eigenlijk maakt ze gewoon deel uit van een jaarlijkse cyclus. Als ze moet verdwijnen, is het voor haar jaarlijkse zomerslaap, maar daarna komt ze weer terug."

De stilte van het weidse sneeuwlandschap speelt in Sneeuw wel een rol, maar Goris wilde er ook absoluut een muziekvoorstelling van maken, met liederen die als de belangrijkste bouwstenen dienen bij de opbouw. "Natasha spreekt eigenlijk nooit, maar ze zingt en ze danst veel. Componist Thomas Smetryns heeft ons een heel breed register van liedjes aangeboden: in sommige overheerst het ijle en het stille, maar er zitten ook vrolijke en speelse nummers tussen."

Het is ook in de liedjes dat de enige tekst verwerkt zit, en daarvoor creëerde Goris zelfs een nieuwe taal. "Ik wilde de teksten niet in het Nederlands omdat ik die taal niet voldoende vond passen bij een sneeuwmeisje in een ijskoude wereld. Daarom ben ik zelf met de dankbare hulp van Google Translate een nieuw taaltje gaan brouwen dat wel verwijst naar het Nederlands, maar dat wat aanleunt bij de Scandinavische talen. Sommige mensen denken dat het Duits is, maar dat is het dus niet."

Sneeuw

data: 15/3, 15.00

tickets: €7/10

leeftijd: 4+

waar: Bronks, Brussel-Stad

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Podium

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni