Mala in Cuba mixt eeuwenoude ritmes met elektronica

Benjamin Tollet
© Agenda Magazine
28/11/2012
De Britse dubsdtep-producer Mala is op uitnodiging van DJ Gilles Peterson (BBC Radio 3) in Cuba gaan opnemen met plaatselijke muzikanten. Daaruit ontstond Mala in Cuba, een ontmoeting tussen eeuwenoude Cubaanse ritmes en blitse elektronica. “Hun capaciteit om muziek te verstaan en erop in te spelen is fascinerend!”

Mala is nooit into Cuban music geweest. Het is eerder het toeval dat hem naar het grootste Caribische eiland bracht en zijn loopbaan een nieuwe wending gaf. "Ik wist weinig over Cubaanse muziek, noch over de cultuur en de geschiedenis van het eiland. Ik ben dus met een open geest vertrokken, om al wat de Cubanen te bieden hadden te omarmen," vertelt Mala.

Gilles Peterson had Mala al vaker uitgenodigd voor interviews en DJ-sets op BBC Radio 3. Nu was het de bedoeling Havana Cultura een nieuwe, elektronische wending te geven. Havana Cultura is een project waarbij Peterson de actuele Cubaanse underground muziekscène in kaart brengt: heel wat uitstekende hiphop, moderne versies van Afro-Cubaanse muziek en son, reggaeton en electro.

Leerproces
Mala reisde mee naar Cuba maar al snel werd duidelijk dat dit twee verschillende albums zou opleveren, drie eigenlijk: Havana Cultura: The Search Continues, een dubbel album geproduceerd door Peterson en Mala in Cuba geproduceerd door Mala. "Er kwamen heel wat topmuzikanten over de vloer in de studio om op te nemen met Peterson, ik heb de tijd genomen om hun werk te leren kennen en ze dan uit te nodigen om ook met mij op te nemen."

Een heel nieuw creatief proces voor Mala, die voor het eerst met muzikanten samenwerkte. "Het startte allemaal bij een ontmoeting met Roberto Fonseca (Cubaanse toppianist), een ochtend bij het ontbijt. Op aanvraag van Gilles heeft Roberto me geïntroduceerd in vijftien traditionele Cubaanse ritmes. Dat is de blueprint van het album geworden," vertelt Mala. "Daarmee ben ik naar mijn hotelkamer vertrokken om de ritmes te bestuderen en deeltjes uit te kiezen die me interesseerden."

Beetje bij beetje ontstonden de tracks en nodigde Mala muzikanten uit om op te nemen. "Roberto kwam vaak langs om keyboards of snaren op te nemen. Ook Changuito op timbales (legendarische Cubaanse percussionist). En toen Danay (Suarez) de beat van Noches Sueños hoorde, wilde ze er absoluut op zingen. De volgende dag had ze de tekst reeds klaar!"

Geen billboards
Cuba is bekend om zijn topmuzikanten, maar het was ook de openheid en de gastvrijheid die Mala aangenaam verraste. "Een zeer warm onthaal, ik voelde me er meteen thuis. Soms was de communicatie moeilijk, ik spreek geen Spaans en zij geen Engels, maar de vibe zat goed en zo krijg je de boodschap ook wel over," vertelt Mala. "Het grootste verschil is dat hun maatschappij niet geplaagd is door consumptie. Je bent er niet omringd door grote billboards op straat. Ik ben opgegroeid in een grote moderne stad, het was echt verfrissend om niet constant gebombardeerd te worden door reclame."

Geen reclamebommen dus, maar Mala bombardeerde de Cubaanse muzikanten wel met zijn beats. "Ze waren verwonderd van de erg zware en lage basfrequentie van mijn muziek. Maar het zijn fenomenale muzikanten, erg open van geest. Hun capaciteit om muziek te verstaan en erop in te spelen is fascinerend! De ervaring van met muzikanten te werken is zeker voor herhaling vatbaar. Echt inspirerend!"

Autumn Falls: Mala in Cuba. 20.30

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Podium, Muziek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni