Medea: Meer dan alleen een hysterische furie

Elise Simoens
© Agenda Magazine
22/03/2012
Muziektheater Transparant en het Nederlandse muziektheaterensemble De Veenfabriek brengen een eigentijdse versie van de Griekse tragedie [i]Medea[/i]. Peter Verhelst vatte het heftige verhaal samen in vier monologen, Paul Koek regisseerde en Wim Henderickx componeerde de opvallend tedere muziek.

Wim Henderickx componeerde niet enkel de muziek, hij nam ook het initiatief voor Medea en omringde zich met de successchrijver Peter Verhelst en de Nederlandse regisseur Paul Koek. "Ik droomde er al minstens twintig jaar van om iets met dit verhaal te doen. Eerst dacht ik aan een klassieke opera, maar uiteindelijk leek woordloze muziek me veel geschikter voor dit intense Griekse drama."

Kunt u ons geheugen nog eens opfrissen?
Wim Henderickx: Medea is een verhaal over liefde, haat en wraak. De oosterse prinses Medea heeft werkelijk alles over voor haar geliefde echtgenoot Jason. Voor hem heeft ze zelfs haar vader en broer vermoord. Jason en Medea krijgen twee kinderen. Na tien gelukkige jaren wordt Jason echter verliefd op Glauke, de dochter van Kreon, de koning van Corinthe. Door te huwen met Glauke stelt Jason weliswaar de toekomst van zijn kinderen veilig, toch is voor Medea het hek van de dam. Ze vermoordt haar beide kinderen.

Vanwaar uw keuze om aan deze gruwel toch heel tedere en intieme muziek te koppelen?
Henderickx: Ik heb onder de vier monologen die Verhelst schreef introspectieve, zachte muziek geplaatst omdat ik denk dat dergelijke muziek de hardheid van het verhaal versterkt.

Ik ben altijd weer diep geschokt wanneer ik in de krant lees dat er nog maar eens een moeder haar eigen kinderen heeft vermoord. Hoe kan iemand in hemelsnaam tot zoiets in staat zijn? Haat en liefde moeten toch wel heel dicht bij elkaar liggen. In de versie die Verhelst schreef, is Medea in ieder geval veel meer dan alleen maar een hysterische furie. Er wordt nog steeds gemoord, maar het lijden achteraf is voor iedereen even groot. Voor mij is dit in essentie een verhaal over liefde.

Is uw muziek vooral bedoeld als achtergrond bij het stuk?
Henderickx: Absoluut niet. Ik ben heel blij dat Medea een voorstelling werd waarin muziek en tekst volledig evenwaardig zijn. De musici zitten niet verstopt in een orkestbak, maar zijn deel van de actie. Paul Koek koos voor een opstelling zoals bij een Turks orkest: de muzikanten zitten op één rij en de acteurs spelen voor hen op een ondiepe brede strook.

Mijn muziek is zacht, maar eist toch de aandacht op. De combinatie van de Turkse zangeres Selva Erdener, een Armeense duduk en elektronische klanken met een westerse dwarsfluit, klarinet en altviool past niet enkel bij het verhaal, maar illustreert ook mijn voorliefde voor het verzoenen van culturen.

Willen jullie met deze voorstelling een boodschap uitdragen?
Henderickx: In Medea worden een aantal extremen met elkaar geconfronteerd. Terwijl de monologen van Glauke en Medea over de liefde gaan, houdt Jason eigenlijk een extreem rechts betoog. Koning Kreon pleit er dan weer voor om vreemde elementen binnen te laten. Het spreekt voor zich dat dergelijke woorden het publiek tot nadenken zullen stemmen.

Medea
wanneer
: 26 maart 2012 om 20.00 uur
tickets: 18 euro
------------------------

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Podium

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni