Opera Orlando: pareltje van eenvoud
Wanneer Orlando zijn geliefde Angelica kwijtspeelt, verliest hij ook zijn verstand - twee centrale gebeurtenissen die het verhaal aanjagen. Orlando's wonderlijke wedervaren inspireerde ook componisten als De Rore, Vivaldi, Haydn en Händel. De Munt brengt nu voor het eerst de Georg Friedrich Händels lezing.
Die schreef maar liefst drie opera's op basis van hetzelfde heldendicht: Orlando, Ariodante en Alcina. Orlando is een pareltje van eenvoud en tegelijk een van zijn meest inventieve opera's. Hier speelt niet Orlando zelf, maar de muziek de hoofdrol. Gesproken wordt er amper, gezongen en voluit gemusiceerd des te meer, met klaagliederen, chansons en muzikale gevechtsscènes die overtuigend de taferelen overbrengen. Voor deze première tekenen twee vooraanstaande specialisten in het repertoire present: de Libanees-Britse regisseur Pierre Audi en onze landgenoot René Jacobs.
Opéra Comique
Die tweede leidt het barokensemble B'Rock, dat voor het eerst in de bak mag plaatsnemen. Het koor en orkest van de Munt zijn immers in Parijs, om er in de Opéra Comique de in de Belgische context ietwat beladen La Muette de Portici te begeleiden. De rol van Orlando wordt gezongen door de Amerikaanse contratenor Bejun Mehta, een van de grote vertolkers van dit personage. De Belgische sopraan en publiekslievelinge Sophie Karthäuser kruipt in de huid van Angelica.
G.F. Händel: Orlando
Pierre Audi, René Jacobs & B’Rock: Orlando 19, 21, 24, 26 & 28/4, 2, 4, 6, 9 & 11/5, 19.00
(6/5: 15.00), €10 > 175
Lees meer over: Brussel-Stad , Podium
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.