Podiumartiest Ivo Dimchev exploreert waarden en normen

Ive Stevenheydens
© Agenda Magazine
15/01/2012
Drie opeenvolgende avonden speelt de naar Brussel uitgeweken Bulgaarse choreograaf, performer en beeldend kunstenaar Ivo Dimchev zijn meest succesvolle voorstellingen. Naast deze rauwe performances toont hij in zijn atelier recente schilderijen en sculpturen.

In zijn performances gooit Dimchev zichzelf helemaal in de strijd. Zijn lichaam - een uiterst flexibel, volledig gladgeschoren en androgyn wezen - lijkt hij voor de toeschouwer te willen opofferen. Dimchev handelt vanuit een noodzaak, vanuit een dwang zelfs. Voor zijn hallucinante performances transformeert hij in een creatuur die de afbakening tussen man-vrouw, engel-duivel en mooi-lelijk volledig irrelevant maakt.

Het publiek huivert niet zelden: onbestemde situaties, een geladen sfeer en - haast niks anders dan - onverwachte wendingen zorgen voor een continue spanningsboog. Maar Dimchev zalft door te zingen, een glaciaal stemgeluid dat in tristesse baadt. Dimchev: "Ik verlang niet veel van de kijker. Wel leg ik mezelf hoge verwachtingen op. De elementen die ik op het podium breng wil ik samensmeden tot iets wat mensen mogelijk nog niet gezien hebben. Dat kost veel energie en concentratie van de kijker. Die moet met nieuwe dynamieken leren omgaan. Van het publiek verwacht ik dat het een betekenis zoekt en niet zonder moeite slikt wat ik toon."

Bloed
Bij Les Tanneurs brengt de rasperformer drie middellange soloperformances. In Lili Handel (2004) vinden we Dimchev in een rood boudoir terug waar hij per opbod zijn eigen bloed aan de toeschouwer verkoopt. Paris (2008), uitgevoerd door Christian Bakalov, gaat in op - en demonstreert uitvoerig - vernederende situaties die migranten in grote steden meemaken. Som faves (2010) vertrekt van 100 objecten, personen en onderwerpen die schijnbaar niets met elkaar te maken hebben. Ook hier verwijst alles naar Dimchevs eigen leven. "Mijn solowerk is het bekendst. Les Tanneurs koos ervoor om deze voorstellingen bij elkaar te plaatsen.

Hoewel ik ze eerder bij Beursschouwburg en Kaaitheater speelde, is het zinvol dit trio hier te brengen. Les Tanneurs kent een ander publiek. De rode draad in de performances ben ik zelf. (Lacht) In elke voorstelling komt ook bloed voor, al staat het voor verschillende betekenissen. In Lili Handel verwijst het naar de economie. Bij Paris refereert het aan geschiedenis en de stad, alsook naar het lijden en de exploratie van mensen. Som faves is een dramaturgische etude waarin ik het mechanisme achter een performance tracht te tonen. Hier vormt het bloed de tegengestelde van de oefening, een natuurlijk product."

Compositie
In Volksroom, Dimchevs private atelier waar hij regelmatig performances toont, exposeert hij deze weken beeldend werk. Ook in zijn tekeningen, sculpturen en objecten komen bloed, lijden en sombere onderwerpen regelmatig terug. Dimchev: "Ik ben niet uit op het extreme, maar ik geef om compositie. Extremiteit heeft meer te maken met dynamiek en verschillende intensiteiten. Ik exploreer waarden en normen. Wat is belangrijk en wat niet? Hoe kan ik iets enorm belangrijk maken waar mensen normaal gezien geen waarde aan zouden hechten? Die vragen interesseren me mateloos."

Focus Ivo Dimchev
wanneer
: 19 > 21 januari 2012 om 20.30 uur
tickets: 12 / 18 euro
waar: Théâtre les Tanneurs, Huidevettersstraat 75-77, Brussel - 02-502.37.43

Expo Ivo Dimchev
wanneer
: 15 januari > 5 februari 2012 van 11 > 18.00 uur
tickets: gratis
waar: Volksroom, Bergensesteenweg 33B, Anderlecht

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Anderlecht, Podium, Expo

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni