Quinteto Lisboa: 'Een genre mag geen identiteit zijn'

Benjamin Tollet
© Agenda Magazine
30/01/2013
Quinteto Lisboa klinkt niet meteen bekend in de oren, maar Ala dos Namorados en zeker Madredeus zullen wel een belletje doen rinkelen. Vijf muzikanten van deze topformaties uit de nieuwe fadoscene van Lissabon bundelen de krachten om de muziek een nieuw elan te geven.

Madredeus en Ala dos Namorados zijn groepen die in de jaren 1980 en '90 de fado een volledig nieuwe draai gaven door Lissabons stadsmuziek bij uitstek te gaan vermengen met traditionele muziek uit Portugal en met de popcultuur. Begin vorig jaar sloeg het compositieduo João Monge (tekst) en João Gil (muziek) van Ala dos Namorados de handen in elkaar met José Peixoto (gitaar) en Fernando Júdice (bas) van Madredeus, aangevuld met fadista (fadozanger) Helder Moutinho en de Baskische Maria Berasarte.

"We zijn met Quinteto Lisboa begonnen om zoveel mogelijk live te kunnen spelen, niet om een album op te nemen," vertelt Moutinho. "Het gaat hem vooral om de eenheid en het wederzijdse begrip tussen twee buitengewone componisten, songwriter João Monge en componist João Gil. Monge behoort tot de top van de Portugese songschrijvers, hij was reeds actief bij de eerste groepen na 25 november (1974, na de Anjerrevolutie tegen het dictatoriale bewind van Salazar, bt). Gil is niet weg te denken uit het muzikale panorama van Lissabon, zowel wat de traditionele muziek betreft als de pop.

Waarin is jullie muziek vernieuwend?
helder Moutinho: Het project maakt deel uit van de nieuwe Portugese muziek, een beweging met invloeden uit de fado, zoals het gebruik van de fadogitaar, en uit andere stedelijke genres. Een beweging waarvan Madredeus en Ala dos Namorados de pioniers waren en die nadien werd voortgezet door Deolinda en António Zambujo. Net zoals in Brazilië de traditionele samba uitmondde in wat een journalist 'bossanova' is gaan noemen, zo hebben wij onze moderne stadsmuziek. Alleen hebben we er nog geen naam voor...

MUP (Música urbana Portuguesa), Portugese stadsmuziek?
Moutinho: Dat is inderdaad de naam van de beweging. Met invloeden uit de fado, maar Lissabon is veel meer dan dat. Fado werd in de loop van de vorige eeuw geboren uit allerhande invloeden die in Lissabon aanspoelden. Nu gebeurt net hetzelfde met andere genres die binnenstromen, waarom zouden we geen nieuw genre creëren met al die nieuwe muziek?

Wat zijn die nieuwe invloeden dan?
Moutinho: Naast fado en Portugese folklore putten we inspiratie uit muziek uit de voormalige Portugese kolonies, ook wat tango en flamenco. Maar nooit gaan we een genre gebruiken als identiteit, we houden niet vast aan één bepaalde stijl, het zijn niet meer dan invloeden.

Verrassend is dat er naast u als fadozanger ook een Baskische zangeres is...
Moutinho: Het is waar dat buitenlandse fadista's zeldzaam zijn. Fado is minder overgenomen in het buitenland dan genres als bossanova en tango. Maar het begint. Kijk naar Maria Berasarte, zij bracht een pracht van een fadoplaat uit! Zo kunnen we aan de Portugezen met fierheid tonen dat, net zoals sommige Portugezen buitenlandse muziek spelen, ook buitenlanders fado zingen.


Quinteto Lisboa
wanneer
: 1 februari 2012 om 20.00 uur
tickets: UITVERKOCHT
-----------

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Podium

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni