Kurt Snoekx duikt de zomer in met een stapel strips

Kurt Snoekx
© BRUZZ
02/08/2016

De zomer is het perfecte moment om eindelijk die stapel boeken weg te werken. Vijf BRUZZ-redacteuren vertellen welke verhalen ze meenemen op vakantie en waarom. Kurt Snoekx is eindredacteur bij het magazine van BRUZZ, en schrijft over literatuur, strips en beeldende kunst, en bezoekt ateliers van Brusselse kunstenaars voor de reeks Wunderkammer. Deze zomer houdt hij zich met veel plezier onledig met de verdorven kunst van het beeldverhaal.

Thierry Van Hasselt & Marcel Schmitz: Vivre à FranDisco
In de categorie 'al gelezen, hart verloren’ scoort Frémok, het Brusselse creatie- en uitgeefplatform dat zich van enige vormelijke of inhoudelijke grenzen van het beeldverhaal geen sikkepit aantrekt, altijd uitmuntend. Niets minder dan een overlopend hart en geroerde ziel is wat we overhouden aan ons bezoek aan FranDisco, de wonderlijke stad van karton, borduurwerk en tape die de fundamenten uitmaakt van weer een overrompelende samenwerking tussen de scheppende krachten van Frémok en kunstencentrum La “S” Grand Atelier in Vielsalm. Geworteld in de activiteiten van die laatste organisatie, is FranDisco ontsproten aan de verbeelding van “urbatect” Marcel Schmitz, een bijna vijftigjarige man met het downsyndroom. Een ontmoeting met Thierry Van Hasselt, stripmaker extraordinaire en medeoprichter van Frémok, leidde tot een kruisbestuiving (in beeldverhaal en imaginaire stedenbouw) die de waarde van gedeelde ervaringen en de transformatieve krachten van de kunst zielsmooi blootlegt. Een soort road documentary die toont dat het de weg is die je rijker maakt en niet de bestemming. Die toont dat kunst niet gaat om wat je mag verwachten, maar om wat je kan verbeelden.
Frémok, 2016, 176 p.

Mark Smeets. De triomf van het tekenen
Van fanatieke religieuze gevoelens kan je ons niet meteen beschuldigen, maar als stripgod Chris Ware iets zegt, luisteren we. Toen de Amerikaanse vormvernieuwer in 1996 een bezoek bracht aan de Amsterdamse boekhandel Lambiek, waar op dat moment een kleine expo liep van Mark Smeets (1942-1999), stond zijn beklimming van de “tree of artistic aspiration” even stil: “Smeets’ work was exactly what I’d both consciously and instinctively been trying to get at in my own work for years. Yet here it was, already figured out,” vertelt Ware over de confrontatie in het voorwoord van De triomf van het tekenen. In die puntgave uitgave puurt Scratch Books uit Smeets’ schetsboeken een eerbetoon aan de Nederlander die bij leven nauwelijks op de radar verscheen, maar aan zijn tekentafel de klare lijn van Hergé wist te paren aan een grillige inhoudelijke Wanderlust, spontaan de wereld en het geheugen verkennend en verwerkend, puur uit liefde voor de strip.
Scratch Books, 2016, 360 p.
Daniel Clowes: The Complete Eightball
Een ander stichtend lid van de kerk van het beeldverhaal – althans die tak die aan ons enig devoot volggedrag ontlokt – is de Amerikaan Daniel Clowes. Voor de man naam en faam maakte in de bovenwereld als schepper van bestsellende boeken die de tijdgeest en de in verwarde communicatielijnen verstrikte mens bij elkaar wisten te tekenen, had hij al een behoorlijk stevig tunnelnetwerk gegraven in de ondergrond. Bij Fantagraphics bracht hij tussen 1989 en 2004 de intussen legendarisch geworden comicsreeks Eightball uit, waarvan de uitgeverij in 2015 de eerste 18 onherroepelijk uitverkochte edities bundelde in een verukkelijke tweedelige hardcoverbox. Als je weet dat op deze pagina’s verhalen als Like a velvet glove cast in iron, het verfilmde Ghost world en Pussey! vorm kregen, en korte excursies als ‘Sensual Santa’, ‘I hate you deeply’, ‘Ugly girls’ en ‘Art school confidential’ onderdak kregen, weet je in wat voor geniaal beklemmend voorgeborgte je mag ronddwalen.
Fantagraphics, 2015, 560 p.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: culture, Expo

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni