De slimme idioot in Nasreddin

In de geschiedenis van elke zichzelf respecterende cultuur loopt er wel een geestige schelm rond waar je nog wat levenswijsheid van kunt opsteken ook. Bij ons is dat Tijl Uilenspiegel, in Spanje Don Quichote, en in Turkije Nasreddin.

Wie Nasreddin nog niet kende, wordt er nu aan voorgesteld door Merdan Taplak. Taplak is voor het grootste deel van zijn tijd elektronicawizard en dj. Op 27 januari is hij in die hoedanigheid te gast in De Kriekelaar met zijn combo Merdan Taplak Orkestar. Maar nu staat de half-Turkse Antwerpenaar al op het podium in Bronks met een jeugdtheatervoorstelling rond Nasreddin Hodja, de Turkse evenknie van Tijl Uilenspiegel. Die laatste gaf dan ook meteen zijn naam aan Teplaks theatergezelschap, dat ondertussen ook al een tweede productie voorbereidt.

Merdan Taplak: "Tijl Uilenspiegel heb ik pas laat ontdekt, maar Nasdreddin ken ik al van in mijn jeugd. Hij is geen personage uit een jeugdroman, maar wel een legendarische figuur die opduikt in allerlei verhalen, boekjes en strips. In Turkije kent iedereen hem. Of hij echt een historische figuur was is natuurlijk moeilijk te zeggen, maar de verhalen en anekdoten over hem bestaan al eeuwen."

Wat voor iemand is hij?
Merdan Taplak:
Hij is een hodja - een islamgeestelijke uit de middeleeuwen en ook een filosoof. Een man met een baard die door het hele dorp wordt geraadpleegd maar ook door het hele dorp wordt uitgelachen. Hij geeft raad maar tegelijk slaat hij een mal figuur. Een slimme idioot dus en een prima personage om in het theater iets mee te doen. Bij hem is het niet zwart-wit. Hij is niet speciaal goed of slecht. Niet bepaald intelligent maar ook niet dom. Hij zit complexer in elkaar en hij slaagt er altijd wel in om de mensen op het verkeerde been te zetten. Bijna elke cultuur heeft wel zo'n slinkse moppentapper. Ik vond hem dus wel een leuk uitgangspunt voor een theaterstuk omdat veel Vlamingen die hem niet kennen wel zullen merken dat Nasreddin veel overeenkomsten heeft met andere figuren.

Geef eens een voorbeeld van een Nasreddin-verhaal.
Taplak:
Meestal zijn dat korte, soms wat belerende verhaaltjes met een pointe die niet eens altijd zo grappig is. Als iemand aan de andere kant van het water aan Nasreddin vraagt hoe hij aan de overkant kan geraken, dan antwoordt hij hem dat hij al aan de overkant staat. Als hij van zijn ezel valt en de ezel hem uitlacht, dan zegt hij tegen de ezel dat hij sowieso toch al van plan was om af te stappen. Er zijn betere grappen, maar op den duur doen die verhalen je toch op een andere manier denken. Kinderen halen er ook heel wat uit. Al was het maar dat kattenkwaad niet altijd negatief hoeft te zijn.

Jullie hebben wel zelf voor een verhaal gezorgd.
Taplak:
Hij is een beetje onze dienstmeid. We hebben ons personage op hem gebaseerd maar zijn dan onze eigen weg gegaan. Charlotte Van der Vloedt heeft een tekst geschreven waarin Nasreddin met zijn ezel op weg is naar het paleis van de sultan. De sultan heeft problemen met zijn vrouw, die hij niet vertrouwt. Nasreddin moet de partijen weer met elkaar verenigen.

We hebben gekozen voor een sober en strak decor waarin het verhaal goed tot zijn recht komt. Hélène Devos en Matthias Meersman spelen en we werken ook met projecties. Samen met Floris De Rycker, die middeleeuwse luit of citer speelt, zorg ik voor muziek op het podium.

wanneer: 12/12/2010 om 15.00
ticket: € 6/8
leeftijd: 6+

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
BRUZZ Magazine
deze week
  • Proper gewassen de straat op. Daklozen in de wasmobiel
  • Archeologische vondsten bij afbraak parking 58
  • Van den Driessche: 'Close is een groter gevaar voor de democratie dan Mayeur'
  • Hier vind je BRUZZ in de stad
  • Archief
deze week
  • Suspiria: do the witch dance
  • Brussels Reads Aloud: Leo Timmers stuurt zijn kat
  • Les Bas-Fonds/Nachtasiel: Sans toit ni voix
  • Flavien Berger: gardien du tempo
  • BRUZZ in the city
  • Archief
Neem een abonnement