Aan de stad geplakt

Jean-Marie Binst
© Brussel Deze Week
15/03/2008
Vanaf 14 maart is de centrale gang van het Zuidstation één lange tentoonstellingsruimte voor kleefbandcreaties van Brusselse en Vlaamse hogeschoolstudenten uit het kunstonderwijs. Het expositieproject heet Traffic art en is, jawel, een beklijvend 'product' van Pattex Power Tape van Henkel. Een voorbeeld van hoe bedrijven zich in het stadsweefsel hechten, met verschillende maatschappelijke doeleinden.

Het Duitse concern Henkel, met wereldwijd vijftigduizend werknemers in 125 landen, is actief in drie domeinen: was- en reinigingsmiddelen (Dixan, Persil, Fleuril, Per, Witte Reus,...), cosmetica (Fa, Schwarzkopf, Theramed,...) en kleef- en dichtstoffen en technologieën voor oppervlaktebehandeling (bijvoorbeeld rubberen kleefcoating). Voor zijn kleeftechnologieën mag Henkel zich marktleider in Europa noemen. Welke handige Harry kent de dichtingsproducten van Pattex niet, Rubson, Teroson en Perfax? En in welke kantoorlade of schooltas ligt er geen Pritt-stift?

Wij namen een kijkje bij Henkel Belgium, tussen KBC en Thurn & Taxis aan de Havenlaan, omdat de 'Brusselaars' - in feite pendelende Nederlanders - deze week uitpakken met een heuse 'publieksplakker' van een tentoonstelling in het Zuidstation: Traffic art van Citytape.be. De kunstzinnige actie was vorig jaar als City art al succesvol in het kunstencentrum Lamot in Mechelen en bereikte studenten van kunsthogescholen uit Antwerpen, Diepenbeek, Gent, Hasselt, Kortrijk, Mechelen en Brussel (Sint-Lu­kas).
De studenten werden tweemaal bezocht door een oldtimer VW-busje, de Tapemobiel, die hen wegwijs maakte in de artistieke gebruiksmogelijkheden van de Power Tape van Pattex: een sterke kleefband, verkrijgbaar in een resem opvallende kleuren en makkelijk zonder schaar van de rol te scheuren.
Flor Bex, directeur van het MuHKA, leidde de 'vakjury' 2007 voor het expositieproject. Dit jaar waren Stany Crets, Pascale Platel en voorzitter Herr Seele bereid om als kunstzinnige BV's samen met spoorwegarchitect Marc De Vreese en kunstrecensent Hugo Brutin in de jury te stappen. De voorbije wintermaanden waagden 210 studenten uit negen kunsthogescholen in Brussel en Vlaanderen de kans om geselecteerd te worden met hun kleefbandkunstwerk (te zien op www.citytape.be).

Kinderkankerfonds
De winnaars worden op de première van vrijdag 14 maart bekendgemaakt, als de tentoonstelling Art traffic opent. Tot het einde van de tentoonstelling (23 maart) kunnen de duizenden passanten in het Zuidstation een vrijwillig bedrag doneren aan het Citytape-goede doel van 2008: het Kinderkankerfonds. Net als vorig jaar - toen er vijfduizend euro naar de vzw Cliniclowns ging - stort Henkel elke bijdrage integraal door.
Waarom zet een commercieel bedrijf een dergelijk kunstevenement op? Met die vraag kwamen we terecht bij Walter Battinga, marketing manager voor de Benelux voor de doe-het-zelfdivisie en verantwoordelijk voor het Citytape-evenement. Brattinga: "Het is als multinational gewoon belangrijk om in Brussel te zitten, en aan de consument te tonen dat we steeds een meerwaarde aan onze producten proberen toe te voegen. Ons doel is tot een groter gebruiksgemak van de producten komen, door alle tekortkomingen permanent bij te sturen. Om de producten van Henkel op een 'andere' manier onder de aandacht te brengen, tonen we dat we niet alleen iets uit de natuur halen, maar ook iets aan de natuur teruggeven. Besparingen op milieuvlak, zoals met compactere wasproducten, en investeringen in de ontwikkeling van medewerkers, zijn echt belangrijk. Waar we ook aan werken, dat is aan de naamsbekendheid van het label 'Henkel', omdat de gebruikers vooral de merknamen van de producten kennen, of het nu Persil of Pritt is. Op demonstratiedagen, kennismakingsavonden, beurzen, met direct mailings en via de groothandel en bouwmaterialenhandelaars proberen we elk product apart een duidelijke bekendheid te geven."

Stad als testmarkt
De innovatiecentra van Henkel zitten wereldwijd verspreid naargelang van de productgroep; in België zit er geen research- of ontwikkelingscentrum. Maar er worden wel tests gedaan in Brussel of Antwerpen als stad, omdat je hier als bedrijf een goede doorsnee van de Belgische populatie vindt. Brattinga: "Enquêtes rond polymeer- of montagelijmen bijvoorbeeld kunnen leiden tot de vertaling van de behoeften, klachten en wensen in een nieuw product. In die zin is het contact met de gebruiker, van lichte doe-het-zelvers tot intensieve gebruikers, essentieel."
Maar naast producten is de maatschappelijke betrokkenheid voor Henkel ook van groot belang. Alle corporate citizenship-activiteiten, die verder reiken dan het zuiver commercië­le, zijn ondergebracht onder de noemer Henkel Smile. Hiermee promoten en steunen ze allerhande projecten van maatschappelijke, educatieve en culturele aard. In 2006 werd zo zes miljoen euro besteed. Het Henkel-vrijwilligerswerk - de MIT-actie, of voluit Make an impact on tomorrow - is daar het kroonjuweel van. De Belgische vzw Enfants du Monde heeft een gift van achtduizend euro ontvangen voor de uitbouw van het schoolproject POPE, People Organisation for Planning and Education. POPE heeft als doel werkende kinderen uit India 's avonds weer in de schoolbanken te krijgen.
Met Citytape laat Henkel de lokale jeugd zijn sociale kant zien, door enerzijds materiaal aan te reiken om kunst te creëren en anderzijds een platform te bouwen waarop jongeren kunnen exposeren. Brattinga: "Voor ons is het mooi meegenomen dat we een topkleefproduct als Power Tape onder de aandacht krijgen. Zeker omdat we er een goed doel aan verbinden. Met Pritt werken we trouwens al een aantal jaar aan een kleinschaliger, maar vergelijkbaar project in basisscholen. Scholieren kunnen er binnen het thema 'Van afval tot kunst' iets leuks creëren met een Pritt-pakket, en we verbinden er een wedstrijd aan."

:: Citytape, van 14 tot en met 23 maart te zien tijdens de openingsuren van het Zuidstation (centrale gang). U kunt doneren voor het Kinderkankerfonds

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni