Aanpassingen MIVB-net op een rijtje

Steven Van Garsse
© Brussel Deze Week
27/06/2008
Een jaar geleden werd het MIVB-net grondig door elkaar gehusseld; over enkele dagen, op 30 juni, volgt alweer een nieuwe aanpassing. Wijktrams worden uit de ondergrondse noord-zuidverbinding gehaald. Dat moet voor meer regelmaat op het tramnet zorgen. Maar wie van noordelijke naar zuidelijke gemeenten wil sporen, zal soms twee keer moeten overstappen. Nieuw is ook het avondnet.

De aanpassing, die al lang gepland is, vindt - net als vorig jaar - plaats aan het begin van de zomer. Dat heeft zo zijn voordelen: de reizigers krijgen tijd om te wennen aan de nieuwe nummers, frequenties en aansluitingen. Het nadeel is dat de MIVB in juli terugvalt op de zomerdienst. Er rijden dus minder metro's, trams en bussen. Reizigers zouden weleens ten onrechte kunnen denken dat dat aan de aanpassing ligt. Pas in september zal het volle effect van de aanpassing van het MIVB-net voelbaar zijn.

Ook deze herschikking van tramlijnen zal een hoop reizigers in meerdere of mindere mate benadelen. Maar de meeste reizigers, oordeelt de MIVB, worden er beter van. Het idee achter de aanpassing is intussen genoegzaam bekend: door 'wijktrams' niet meer door de ondergrondse noord-zuidverbinding te sturen, krijgen sneltrams er vrije baan en kunnen ze met een 'metro-achtige' frequentie rijden. Dat zou er een tram elke drie minuten moeten opleveren. En dat moet dan weer de wachttijden compenseren die reizigers zullen oplopen omdat hun wijktram 'doormidden geknipt' is.

Vaak overstappen levert een minder aantrekkelijk openbaar vervoer op. MIVB-directeur Alain Flausch kent de kritiek op de nieuwe tramaan­passingen, maar, zegt hij, "als men ons zou kunnen garanderen dat de trams altijd vlot rijden in de stad, dan hadden we deze ingreep niet hoeven door te voeren."

De vorige aanpassing heeft volgens de MIVB alvast geen negatieve invloed gehad op het aantal reizigers dat ze vervoert, eerder integendeel.

Nieuw is het avondnet (niet te verwarren met het nachtnet Noctis). 's Avonds rijden er wél wijktrams over de noord-zuidas. Die krijgen nieuwe namen, andere trajecten, soms zelfs een ander perron.

We zetten alle aanpassingen op een rijtje.

Tram 23
We beginnen met de moeilijkste: tramlijn 23. Deze sneltram op de ringlaan zal vanaf 30 juni niet meer doorrijden naar het Zuidstation, maar zal halt houden aan Vanderkindere in Ukkel. Een halte eerder, aan Churchill, kunnen reizigers overstappen op tram 3. Het is nog maar de vraag of ze dat ook zullen doen, want aan Vanderkindere hebben ze ook nog de kans om tram 4 te nemen, die ongeveer hetzelfde traject aflegt.

De MIVB zit hier danig in de knoei: ze heeft een bouwaanvraag lopen om de halte aan Vanderkindere aan te passen aan het drukke tramverkeer, maar ze stuit op verzet van de buurt, gesteund door PS-staatssecretaris Françoise Dupuis (die er om de hoek woont). Zij weigert een bouwvergunning af te leveren. Eerder al heeft ze er al de aanleg van een derde tramspoor tegengehouden. De Brusselse regering heeft een oplossing, maar die kost handenvol geld en kan ten vroegste over zes jaar uitgevoerd worden: een overstap een halte verderop, in het ondergrondse tramstation Albert. Intussen wordt een voorlopige halte aangelegd aan Churchill, zonder bouwvergunning.

Tram 55 en 51

Lijn 55 mag dan al een echte wijktram zijn, het is wel een van de succesvolste. De tram, die aan Bordet (Evere) vertrekt, zal niet meer door de noord-zuidverbinding rijden: hij stopt voortaan aan Rogier. Het zuidelijke deel, naar Ukkel (Stilte), wordt overgenomen door de nieuwe tramlijn 51.

Stilte verdwijnt als eindhalte, want de lijn wordt in het zuiden enkele honderden meters verlengd tot de nieuwe halte Van Haelen. Die gaat open in oktober. Aan het Zuidstation zal tram 51 dan weer het traject overnemen van tram 81 en zo doorrijden tot aan de Heizel. Pittig detail: dat laatste stuk tramlijn kreeg in twee jaar tijd drie keer een andere naam: tram 18, tram 81 en nu dus tram 51.

Tram 56 en 81
Tramlijn 56 vertrekt in het noorden aan het sta­tion van Schaarbeek, zal stoppen aan het Noordstation en rijdt dus ook niet meer over de noord-zuidas.

Aan zuidelijke kant wordt de lijn overgenomen door tramlijn 81 die een eindhalte heeft aan Marius Renard in Anderlecht. Tramlijn 81 rijdt dus niet meer langs de Ninoofsepoort naar de Heizel, want dat traject is overgenomen door tram 51.

Aan het andere deel van het traject van tram 81 (Montgomery-Zuidstation) wijzigt niets.

Na 20 uur
Op vraag van de Brusselse regering blijft de MIVB 's avonds de wijken wél rechtstreeks van noord tot zuid verbinden. Dat levert een avondnet op dat bestaat uit tramlijn 31 (Marius Renard-Noordsta­tion; vervangt tramlijn 81), tramlijn 33 (Bordet-Churchill; vervangt tramlijn 3) en tramlijn 83 (Berchem-Montgomery; vervangt tram 81 en tram 82).

Of dit de gebruiksvriendelijkheid van het MIVB-tramnet bevordert, is twijfelachtig. Volgens de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers zal wie met de tram van het Zuidsta­tion naar Anderlecht wil, een bovengronds of een ondergronds perron moeten nemen afhankelijk van het feit of hij vóór (tram 81) of ná acht uur 's avonds (tram 31) spoort.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni