De gloednieuwe en langverwachte tram van de MIVB is vandaag voorgesteld. De nieuwe tram heeft een moderne, dynamische lijn en het interieur is geïnspireerd op de Art Nouveau.

Eind 2003 bestelde de MIVB 46 nieuwe zogenaamde lagevloertrams bij Bombardier in Brugge. Die aankoop koste 106 miljoen euro. De ontwerper Axel Enthoven haalde zijn inspiratie bij de Art Nouveau en dat leverde een buitenkant met vooral zilver en goud op. Het interieur van de nieuwe tram valt op door de ronde vormen.

Voorzitter van de MIVB Eric Verrept: "De tram is ontzettend geluidsarm, ook in volle snelheid. Hij heeft ook een grotere capaciteit. Hij is vier meter langer dan de bestaande trams. Hij kan dus ook heel wat meer mensen vervoeren. De schitterende design en look brengt een totaal nieuw beeld in de stad."

Vanaf maart volgend jaar duiken de eerste van de 46 voertuigen op in het Brusselse straatbeeld. Maar zolang hoeft u niet te wachten. Tijdens autoloze zondag op 18 september wordt de T3000 voorgesteld op het Poelaertplein.

Bombardier haalt met de 46 trams al een vet contract binnen. Er zijn 19 lange trams van 43 meter (T4000) en 27 kortere trams van 32 meter (T3000). Daarnaast werden er nog 22 besteld. Tegen 2008 rijden alle 68 nieuwe trams op de Brusselse rails.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni