Aswolk financiële ramp voor Brussels Airlines

© brusselnieuws.be
19/04/2010
De IJslandse aswolk zadelt Brussels Airlines elke dag met een verlies van miljoenen euro's op. De maatschappij moet de tickets integraal terugbetalen en de hotelkosten stijgen zienderogen. 700 vluchten worden geschrapt, meer dan 63.000 passagiers zijn getroffen.

Ook al heeft de luchtvaartmaatschappij nu geen kerosine- en cateringkosten, toch weegt dit niet op tegen het miljoenenverlies. Volgens een Europese richtlijn is Brussels Airlines immers verplicht om reizigers die door overmacht hun vlucht missen, integraal hun ticket terug te betalen.

Gestrande reizigers in Europa, maar ook op Brussels Airlines' meest winstgevende bestemmingen in Afrika, verblijven in hotels tot ze gerepatrieerd kunnen worden. De gemiddelde prijs voor een hotelkamer steeg ondertussen al van 90 tot ongeveer 130 euro.

Een rekensom:Van een verkocht ticket van 99 euro, houdt Brussels Airlines zo'n 65 euro over. Tel daar enkele hotelnachten aan 130 euro bij, en de rekening staat al snel in het rood. Bovendien is de kans groot dat de passagier die oorspronkelijk een goedkoop ticket van 99 euro kocht, uiteindelijk een veel duurdere plaats op het eerstvolgende vliegtuig zal nemen.

De maatschappij schakelde ook 30 bussen. Daarmee werden 1.500 mensen teruggebracht uit steden als Madrid, Barcelona en Lissabon.

In totaal heeft Brussels Airlines al meer dan 700 vluchten geschrapt en zijn meer dan 63.000 passagiers getroffen.

Erger dan 9/11
Het gaat er voor luchtvaartmaatschappijen elders in Europa niet anders aan toe. Voor velen is de situatie nu een pak erger dan na nine eleven. Daarom zullen ze er volgens Geert Sciot van Brussels Airlines bij de Europese overheid op aandringen om te helpen.

Sciot schat het verlies op miljoenen euro's per dag. "Tijdens de voorbije harde winters hebben we ook verschillende dagen onderbrekingen gehad van het luchtverkeer," zegt hij in De Standaard. "Het ging over uren per dag, niet over het volledige stilvallen van het luchtverkeer. We hebben achteraf berekend dat dit ons tussen 2 en 3 miljoen euro per dag heeft gekost."

Vandaag houdt de Europese Commissie met alle lidstaten een conference call over het vliegverbod.

De internationale luchtvaartorganisatie IATA dringt erop aan om het luchtruim zo snel mogelijk weer te openen. Staatssecretaris van Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) staat echter volledig achter het vliegverbod, en wil geen risico's nemen onder druk van de luchtvaartmaatschappijen.

Luchtvaartaandelen kelderen
Sinds vanochtend zijn de gevolgen van de vulkaan ook te merken in de koersen van de luchtvaartaandelen op de beurs.

Maar ook in andere bedrijfsectoren strooit de aswolk roet. De diamantsector in Antwerpen dreigt stil te vallen, en ook de logistieke sector krijgt het moeilijk omdat het belangrijkste deel van de wisselstukken via luchtcargo verzonden wordt.

Grote winnaars van deze economische chaos zijn hotels rond de luchthavens en busbedrijven.

Het Belgische luchtruim blijft nog zeker tot dinsdag 8 uur gesloten.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni