Atrium: 'Elke handelswijk moet eigen imago hebben'

© tvbrussel
20/10/2008
De handelswijken in het centrum hebben nood aan een toekomstplan. Elke wijk moet zijn imago en identiteit in de verf zetten. Dat is de boodschap van een internationaal designagentschap en van het stadsontwikkelingsagentschap Atrium.

Brussel is met zijn zeven handelswijken de grootste winkelzone van het land. Wil Brussel binnenkort nog concurreren met binnen- en buitenlandse winkelsteden, dan moet elke wijk zich nog uitdrukkelijker profileren.

Het Brussels agentschap voor stedelijke ontwikkeling Atrium heeft nu een aantal richtlijnen opgesteld. "Het zijn operationele maatregelen waarvan de theorie nog in de praktijk wordt uitgewerkt. Nu is het aan de beleidsmakers en stedelijke actoren om dat in werkelijkheid om te zetten," zegt Erik Baptist van Atrium.

Elk van de zeven afgebakende wijken moet een uitgesproken cachet krijgen. De keuze voor design en mode in de Dansaertwijk, of kunst en cultuur rond de Grote Markt lijkt evident. De Zuidwijk moet een toegangspoort zijn die vooral op zondagochtend floreert.

Door commerciële positionering moeten de handelswijken elkaar aanvullen en niet beconcurreren. Met een beetje citymarketing kan dat een pak beter. Maar de voorstellen kunnen ten vroegste pas tegen 2020 concreet worden.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni