| Een beeld van de auto-assemblage in de Audi-fabriek in Vorst.

Alle productiesites van de Duitse luxewagenbouwer Audi, die ook een fabriek heeft in Brussel, zullen tegen 2029 volledig elektrische wagens bouwen. De Volkswagen-dochter wil tegen 2033 zijn fabriekskosten halveren. Dat blijkt uit een plan voor "de productie van de toekomst", dat Audi dinsdag presenteerde.

Audi zet volledig in op elektrische mobiliteit. Vanaf 2026 zal het merk met de vier ringen wereldwijd alleen nog maar volledig elektrische modellen lanceren. De productie van modellen met een verbrandingsmotor wordt uitgefaseerd tegen 2033.

Audi zegt voor zijn toekomstvisie vast te houden aan zijn bestaande wereldwijde productienetwerk. "Stap voor stap maken we al onze sites klaar voor de toekomst", zegt Gerd Walker, die bij Audi verantwoordelijk is voor productie en logistiek. "We investeren in onze bestaande fabrieken, zodat die even efficiënt en flexibel worden als nieuwe sites." Volgens Walker is dit duurzaamheid op economisch, ecologisch en sociaal gebied.

Tegen het einde van het decennium moeten alle productievestigingen wereldwijd elektrische modellen bouwen. In Brussel, waar ruim 3.000 mensen werken, is dat al enkele jaren het geval. De fabriek in Vorst bouwt sinds 2018 het eerste volledig elektrische model van het merk, de Audi e-tron.

Q8 e-tron

De nieuwe versie van dat model, de Q8 e-tron, werd vorige week bij Audi Brussels voorgesteld aan de pers. In de tweede helft van volgend jaar krijgt de site overigens ook nog extra productie van de Audi Q4 e-tron toegewezen.

Om zijn personeel wereldwijd op te leiden voor de productie van elektrische wagens trekt Audi een budget uit van zowat een half miljard euro, meldt Walker. Audi zal enkel nog nieuwe fabrieken bouwen "daar waar er extra capaciteit nodig is". De autobouwer bouwt momenteel samen met zijn lokale partner FAW een site in de Chinese stad Changchun. De bouw van die fabriek moet klaar zijn tegen eind 2024.

Audi wil van de transitie naar elektrische mobiliteit meteen ook gebruikmaken om de productiviteit te optimaliseren, luidt het voorts. De autobouwer wil dat de fabriekskosten tegen 2033 de helft lager liggen. Tegen 2025 moeten ook alle productiesites wereldwijd CO2-neutraal zijn. Voor onder meer de fabriek in Brussel is dat vandaag al het geval.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni