Beheerscontract 2007-2011 MIVB voorgesteld

Steven Van Garsse
© Brussel Deze Week
30/05/2007
Een jaar later dan voorzien zijn de Brusselse regering en de MIVB het eens geraakt over een nieuw beheerscontract. De uitdagingen zijn groot. Jaarlijks vloeit een vijfde van de begroting van het Brussels Gewest naar de openbaarvervoersmaatschappij MIVB. Het is logisch dat daar ook wat tegenover staat.

De MIVB beleeft hoogdagen. Het is de bedoeling dat de maatschappij op dat elan kan doorgaan. De Brusselse regering trekt zowel de dotatie als de nieuwe investeringen op. De dotatie gaat van 433,6 miljoen euro per jaar (2007) naar 506,7 miljoen tegen 2011. Het investeringsprogramma voorziet in 1,028 miljard euro.
In die verhoging zit de uitbreiding van het gratis openbaar vervoer niet inbegrepen. En dat is meteen het eerste grote nieuws: vanaf 2008 rijden ook de Brusselse scholieren en studenten tussen twaalf en 24 gratis op het openbaarvervoersnet.

De Brusselse regering verwacht tegen 2011 ook een stijging van het aantal reizigers tot 320 miljoen. Vorig jaar waren dat er 239 miljoen. Daarvoor zijn nieuwe investeringen nodig. In materiaal bijvoorbeeld. De vernieuwing van de vloot van trams, bussen en metro is volop bezig. Er komen bijkomende bestellingen van vijf BOA's, bovenop de vijftien die al bij CAF besteld zijn en waarvan de eerste over enkele weken zal rijden. Er worden 130 extra trams besteld (bij Bombardier) en 281 extra bussen (bij Van Hool en Mercedes).

Ook het net zal wijzigingen ondergaan. In februari 2009 is er een nieuw metronet met de lijnen Koning Boudewijn-Simonis, Stokkel-Weststation, Erasmus-Herrmann-Debroux en Simonis-Simonis. In dat jaar wordt ook de tram doorgetrokken over de Leopold III-laan tot Bordet, wordt Simonis verbonden met hoog-Jette (tram 10), en zal tram 94 doorrijden van Herrmann-Debroux naar de Tervurenlaan, en twee jaar later zelfs tot de Marcel Thirylaan. Tussen 2010 en 2012 komt er voorts een tramlijn van het Weststation over de Ninoofsesteenweg naar Westland Shopping en zal een tram die nu in de Koningsstraat rijdt, omrijden langs het Centraal Station. Er komt in 2012 ook een tramtunnel onder het Meiserplein.

Vertramming
De beslissingen hierover zijn nagenoeg genomen. Studies voor rea­lisaties na 2012 zijn: een tram of tramtrein van Thurn & Taxis over het Noordstation naar Meiser, de verlenging van tram 3 in noordelijke (Schaarbeek) en zuidelijke (Ukkel) richting, de automatisering van de metro, een betere bediening van de Europese wijk, het 'vertrammen' van buslijnen op de Elsensesteenweg en de Kroonlaan, en een lange bovengrondse ringweg in het westen van Brussel, die zou lopen van Churchill over Bizet langs de Mettewielaan tot aan de Heizel.
De MIVB gaat ook verder de metrostations renoveren. Die zullen vanaf 2009 uitgerust worden met toegangspoortjes. Tegen dan moet ook het teleticket-systeem in voege zijn, waar ook andere openbaarvervoersmaatschappijen (De Lijn en NMBS) zich bij hebben aangesloten.

Tot slot moet de kwaliteit van de dienstverlening omhoog. Defecte roltrappen moeten sneller weer in dienst, er komt een nieuwe website, de communicatie wordt uitgebreid met Engels, en door eigen bus- en trambanen en verkeerslichtenbeïnvloeding moeten de trams en bussen stipter en frequenter rijden.

Voor een verhoging van kwaliteit en veiligheid gaat de dotatie omhoog van 12,8 miljoen euro in 2007 naar 51,7 miljoen euro in 2011. Voor de verhoging van de frequentie wordt bijna 16 miljoen euro uitgetrokken.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni