CityDepot 18
© Bart Dewaele

'Bevoorrading stad moet efficiënter'

HUB
© Brussel Deze Week
30/04/2014

Vracht- en bestelwagens maken maar veertien procent uit van alle wegverkeer in Brussel, maar ze veroorzaken buitenproportioneel veel hinder. Ze creëren files en zijn goed voor dertig procent van de broeikasgassen afkomstig van vervoer.

Natuurlijk moet het stadscentrum bevoorraad worden, maar uit studies is gebleken dat bijna de helft van alle goederen op een ineffeciënte manier geleverd wordt. Ze worden bijvoorbeeld vervoerd in zware vrachtwagens die tot in het centrum rijden voor twee of drie kleine leveringen.

Al geruime tijd is het gewest op zoek naar een methode om het stadscentrum te ontlasten van deze onnodige vervoersritten. De vorige Brusselse regering verwachtte alle heil van de oprichting van het BILC, het Brussels International Logistics Centre. Dit ‘stedelijke distributiecentrum’ zou opgetrokken worden aan de Havenlaan, naast het TIR-verdeelcentrum. Bedoeling was om goederen die met zware vrachtwagens de stad binnenkwamen over te laden op kleinere voertuigen.

Maar na heftig verzet van actiegroepen en milieuorganisaties – die een toename van het vrachtverkeer vreesden – liet de huidige regering het plan in de prullenbak verdwijnen. Ze stelde wel een logistiek centrum in het vooruitzicht op Schaarbeek-Vorming, dicht bij spoor, kanaal en luchthaven. Maar dat is iets voor over dik tien jaar want Infrabel maakt de terreinen pas vrij in 2020 en daarna moet de grond nog gesaneerd worden.

Intussen gaf staatssecretaris Bruno De Lille (Groen) aan Brussel Mobiliteit de opdracht om een strategisch plan voor het goederenvervoer te maken. Het plan, dat vorige zomer de goedkeuring kreeg van de regering, concludeert nog maar eens dat het goederenvervoer efficiënter moet als het gewest wil vermijden dat Brussel dichtslibt.

Als oplossing wordt opnieuw een stedelijk distributiecentrum voorgesteld. Maar het zou iets anders worden dan het BILC. Afspraak is dat er verschillende overslagplaatsen komen waar de leveringen voor een bepaalde wijk gehergroepeerd en gebundeld worden zodat er minder ritten nodig zijn. Ook worden niet-vervuilende voertuigen ingezet om de trajecten binnen de stad af te leggen.

Vanaf september gaat een proefproject van start, ongeveer op dezelfde plek als die waar het BILC gepland was. Hiervoor hebben De Lille en Brussel Mobiliteit een beroep gedaan op de privésector. Het stedelijk distributiecentrum zal uitgebaat worden door CityDepot uit Hasselt, samen met het Antwerpse logistieke bedrijf Tri-Vizor. Het experiment krijgt de financiële steun van LaMiLo, een Europees project dat innovatieve oplossingen stimuleert voor de Last Mile, de vaak problematische laatste kilometers in het stadscentrum.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni