| De Brusselse e-bikemaker Cowboy haalde dit jaar 70 miljoen euro op. Hier met de drie stichters.

Brusselse digitale startups halen recordbedrag op

HUB
© BRUZZ
29/06/2022

Tijdens de eerste helft van dit jaar staken investeerders 330 miljoen euro in Brusselse digitale startups, meer dan in heel 2020, zo meldt technologiefederatie Agoria. De Brusselse techbedrijfjes hebben wel beduidend meer moeite dan de Vlaamse om internationaal door te groeien.

Brussel telt het grootste aantal startups in ons land en ook de meeste tech-startups. Dat zijn bedrijven die een digitaal product in de markt zetten dat de potentie heeft om heel snel te groeien. Soms verkopen ze behalve software ook hardware, zo bijvoorbeeld de bekende fietsenproducent Cowboy.

De afgelopen zes maanden haalden deze Brusselse digitale groeibedrijfjes ruim 330 miljoen euro op, zo berekenden Agoria en het Belgisch centrum voor de technologisch industrie Sirris. “Dat is nu al een derde meer dan in heel 2020,” zegt René Konings, manager van Agoria Brussel. In dat jaar verzamelden de Brusselse tech-startups 214 miljoen euro. In 2021 steeg het totale opgehaalde bedrag naar 550 miljoen. Corona zorgde duidelijk voor een boost in de sector van de digitale bedrijven.

Afgaande op de eerste zes maanden wordt 2022 nog een beter jaar. Bovendien is het opgehaalde kapitaal evenwichtiger verdeeld. De 550 miljoen van vorig jaar ging voor het leeuwendeel naar twee techbedrijven: Collibra, de eerste Belgische unicorn (bedrijf dat een miljard euro waard is voor het naar de beurs gaat), was goed voor 215 miljoen terwijl de financiële startup IbanFirst tekende voor 200 miljoen.

Grote hap

“Nu zit het kapitaal verspreid over een dertigtal bedrijven,” zegt Frederik Tibau, expert digitale innovatie bij Agoria. Kpler, een startup die data levert aan grondstoffentraders, gaat weliswaar met een hele grote hap lopen, 185 miljoen euro, maar daarnaast wist nog een rist andere startups flinke sommen binnen te rijven. Zo haalde Cowboy zeventig miljoen euro op, zonnepanelenbedrijf Energy Vision twintig miljoen, de financiële startup Moneytrans elf miljoen en e-commercebedrijf Pharmasimple tien miljoen. Ook Collibra staat opnieuw in het rijtje met 9 miljoen euro.

De meeste investeerders zijn Belg, zegt Tibau. “Maar de echt grote sommen komen van buitenlandse investeerders.”

De Brusselse techsector gaat er dus qua investeringstempo op vooruit. Tibau: “Dit wijst erop dat het Brusselse ecosysteem meer matuur wordt en dat steeds meer bedrijven stilaan ook internationaal een vuist kunnen maken.”

"In Vlaanderen heb je meer second generation entrepreneurs, ondernemers met een uitgebreid netwerk die bereid zijn jonge bedrijven op weg te helpen"

Frederik Tibau, expert digitale innovatie Agoria

Dit was tot hiertoe een probleem. Uit cijfers van Agoria en Sirris blijkt dat amper achttien procent van de Brusselse startups, minder dan een op vijf dus, een antenne opent in het buitenland, tegen 67 procent van de Vlaamse startups. En het aandeel Brusselse startups dat een bedrijf overneemt in het buitenland bedraagt 22 procent, tegen 61 procent in Vlaanderen.

“In Vlaanderen is het ecosysteem rijper,” zo verklaart Tibau dit verschil. “Je hebt er meer second generation entrepreneurs, ondernemers met ervaring en een goed binnen- en buitenlands netwerk, die goede contacten hebben met investeerders en bereid zijn om jonge bedrijven te helpen. Zo ontstond een tijdje geleden in het Gentse een heel ecosysteem rond Netlog, het Europese Facebook. In Brussel heb je minder van die ervaren tech-ondernemers en komt dat hele ecosysteem wat trager van de grond. Vele Brusselse startups blijven dan ook steken in de startupfase, ze slaan hun vleugels minder snel internationaal uit dan de Vlaamse.”

Scale-up

Precies die internationalisering is belangrijk om door te groeien van startup tot scale-up. Tibau: “In de startupfase is het bedrijf nog vaak bezig met testen en zitten de meeste klanten in België. Je bent pas scale-up als je product helemaal afgestemd is op de vraag en je klaar bent voor de internationale markt. Maar daar geldt: wie het snelst internationaal aandeel inpikt, wint. En om snel internationaal aandeel te kunnen veroveren, is er geld nodig. Daarom is het een goed teken dat de Brusselse tech-startups steeds meer geld ophalen. Brussel is op de goede weg.”

Om de jonge digitale groeibedrijven in Brussel te helpen met hun internationalisering heeft Agoria, samen met het gewestelijk agentschap hub.brussels, zopas het project scale.brussels opgezet. Zo zal er een handleiding met praktische tips en een stappenplan verspreid worden.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni