Busmaatschappij Eurolines zag de ticketverkoop op het traject Brussel-Amsterdam tot 50 procent stijgen sinds de problemen met de hogesnelheidstrein Fyra. Ook andere busbedrijven spreken van een toenemende vraag. Zij bieden dan ook een hogere frequentie, aantrekkelijke tarieven en kortere reistijden dan de Beneluxtrein.

Eurolines, de marktleider voor busreizen tussen Brussel en Amsterdam, zag de ticketverkoop stijgen met 30 procent toen de Benelux werd vervangen door de Fyra. Sinds die laatste na aanhoudende problemen van de sporen werd gehaald steeg de vraag zelfs met 40 tot 50 procent. Dat zegt het busbedrijf in De Tijd. De bescheiden terugkeer van de oude Beneluxtrein, met twee rechtstreekse treinen tot Den Haag, veranderde daar niets aan.

De bus is door de band genomen goedkoper. Een regulier kaartje voor de Beneluxt kost al 36 euro. Een rit met Eurolines kost gemiddeld 15 euro. Bij een promotie kan dat zelfs 9 euro zijn. Eurolines vervoert naar eigen zeggen 2.000 passagiers per week met acht verbinden per dag.

Ook de reistijden spelen in het voordeel van de bussen. Van Brussel naar Amsterdam doe je er met de trein meer dan drie uur over. Je moet ook overstappen in Rotterdam. Met de bus sta je hoogstens op drie uur in Amsterdam, zonder overstap.

Andere busmaatschappijen zoals het Schotse Megabus en het Franse iDBUS, een dochter van spoorwegmaatschappij SNCF, geven geen exacte cijfers maar spreken ook van een stijging.

Voor de fervente treinreizigers is er nog altijd de Thalys. De HST is duurder maar natuurlijk ook sneller. In minder dan twee uur staat u in Amsterdam. En wie tijdig boekt, betaalt 29 euro voor een enkele reis.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni