Coditel breidt Nederlandstalig aanbod uit

Steven Van Garsse
© Brussel Deze Week
26/03/2008
Coditel, de kabeldistributeur die veertig procent van de Brusselse gezinnen bedient, heeft het de laatste jaren niet onder de markt. Klachten over slechte dienstverlening, willekeur in de prijzenpolitiek, het gebrekkige Nederlandstalige zenderaanbod en technische storingen waren schering en inslag. Pascal Dormal, de algemene directeur van Coditel België en Luxemburg, belooft beterschap. "2008 wordt een sleuteljaar voor ons."

Pascal Dormal werd eind 2006 door Coditel weggeplukt bij Telenet, om het hoofd te bieden aan de klachten die op het imago van Coditel wogen. Daarmee is deze tweetalige Luikenaar verkast van een grote speler in Vlaanderen, Telenet, naar een relatief kleine speler in Brussel, Coditel. "Klopt. Maar Europees zijn we wel een grote speler. Onze groep verzorgt kabeldistributie in bijna heel Frankrijk, twee derde van Nederland en in Luxemburg. We zijn dus klein in België, maar groot in Europa."
Dormal ziet Telenet ook niet als een concurrent. "Meer als een goede buur. We onderhouden goede contacten. Hoe meer succes Telenet heeft, des te beter het is voor de andere kabelmaatschappijen."

Dat moet u toch even uitleggen.
Pascal Dormal: "Coditel was zijn tijd vooruit. We boden telefonie aan, lang voordat de andere kabelmaatschappijen ermee van start ging. Doordat we de enige waren, kwam het moeilijk van de grond. Er was geen buzz in Brussel rond telefonie-via-de-kabel. Die is nochtans nodig om een product te lanceren."
"2008 wordt een belangrijk jaar. Onze naam wijzigt in Coditel Numéricable. Daarmee maken we duidelijk dat we één groep vormen met het Franse Numéricable. Dat is niet onbelangrijk, want Frankrijk staat een stuk verder in de nieuwe kabeltechnologie. Meer mensen dan in Brussel kijken er digitale televisie. Onze breedband haalt er 100 megabits per seconde. In Brussel is het nu 30 megabits per seconde. Tussen haakjes: bij Belgacom (ADSL) is het maar 4 megabits per seconde."
"Daarnaast besteden we ook veel aandacht aan de verschillende gemeenschappen in Brussel. Franstaligen natuurlijk, maar ook bijvoorbeeld de Turkse gemeenschap, waarvoor we een apart 'boeket' hebben uitgewerkt. We denken dat dat integratiebevorderend kan zijn, want migranten die via de schotelantenne kijken, kijken alleen naar zenders uit het thuisland."
"En tot slot lanceren we vanaf begin april ook een nieuw pakket van een vijftigtal themazenders voor de Nederlandstalige Brusselaars, waar ook goed tweetalige Franstaligen hun gading kunnen vinden, of Franstaligen die hun kinderen naar het Nederlandstalig onderwijs sturen. Het zijn allemaal kanalen die of Nederlandstalig zijn, of Nederlandstalig ondertiteld. We stonden al sterk in ons Franstalig aanbod en in het aanbod naar migranten, en hiermee zetten we een belangrijke stap naar de Vlamingen in Brussel."

Dankzij digitale tv is het aanbod aan zenders zowat vertienvoudigd. Ziet de kijker door de bomen het bos nog wel?
Dormal: "Wij geloven dat een rijker aanbod de kwaliteit ten goede komt. Wie zijn gading niet vindt op TF1, kan bijvoorbeeld een opera bekijken op Exqi of een documentaire bekijken op een themazender over geschiedenis. Meer zenders betekent dus meer kwaliteit. Met interactieve televisie kun je om het even welk programma op om het even welk moment bekijken."

Nogal wat jongeren laten televisie links liggen en bekijken filmpjes op YouTube. Vervagen de grenzen tussen televisie en internet?
Dormal: "Neen. Televisie blijft zeker bestaan. De twee media bieden een totaal andere kijkervaring. Computer is lean forward, televisie is lean back. Televisie is kwaliteit, comfort, een familiegebeuren. Daar kan internet niet tegenop. Niemand zal Gone with the wind op YouTube bekijken."

Het is moedig dat u ons dit interview wilt geven. De onvrede over uw bedrijf is groot. Televisiesignaal dat uitvalt, slechte synchronisatie, belabberde dienstverlening...
Dormal: "Ik lees de lezersrubrieken ook, net als de internetfora en de blogs. We volgen het van dichtbij en hebben ook iemand uit het bedrijf die officieel reageert op internetfora. In 2006 hebben we bakken kritiek gekregen. 2007 hebben we gebruikt om onze gedeukte reputatie weer op te bouwen, ook naar de Vlamingen - maar niet alleen naar hen. Even terzijde: ik heb ooit in een interview gezegd (in Brussel Deze Week, SVG) dat de Vlamingen in Brussel hypergevoelig zijn. Dat was ongelukkigerwijs in de titel beland, wat me niet in dank is afgenomen."

Maar het klopt wel?
Dormal: "Ik denk van wel, maar goed... We hebben in 2007 heel veel geïnvesteerd, precies omdat we wisten dát er problemen waren. De verdeling van de decoders verloopt nu anders, de technische defecten met de decoders zijn opgelost, de lange wachtrijen zijn verdwenen. We hebben ook veel geïnvesteerd in een beter Nederlandstalig onthaal, al kunnen we daar nog een tandje bijsteken. Laten we zeggen dat we halverwege zijn. Maar de structurele problemen zijn al opgelost."

Het is een paradox dat de technologie pijlsnel evolueert, maar dat de problemen die dat met zich meebrengt, ook aanzienlijk toenemen. Je zou kunnen besluiten: vroeger was het allemaal beter. Wat heb je aan keuze tussen honderd kanalen als het signaal plots uitvalt, bijvoorbeeld op een cruciaal moment in een voetbalwedstrijd?
Dormal: "Digitaal zal altijd complexer zijn dan analoog, maar men moet de technische ongemakken ook niet overschatten. De voordelen van digitaal zijn zo groot - in het aanbod, maar ook in beeldkwaliteit - dat we nog maar moeilijk terug kunnen."

We hebben contact opgenomen met de ombudsman telecommunicatie. Uit de eerste officieuze cijfers voor 2007 blijkt dat het aantal klachten over Coditel niet is gestegen, maar ook niet is gedaald ten opzichte van 2006. Bent u dan goed bezig?
Dormal: "Ik denk het wel. Vorig jaar is het aantal abonnees dat is overgestapt op digitale televisie, verdrievoudigd, en toch is het aantal klachten stabiel gebleven. Het aantal klachten per gebruiker is dus gedaald."

Met Belgacom TV hebt u er een geduchte concurrent bijgekregen. Dat moet Coditel toch wel abonnees kosten?
Dormal: "Is Belgacom TV een concurrent voor ons? Ja. Is dat de reden waarom we nu zo actief zijn? Ja natuurlijk. We willen de klant verleiden met betere producten tegen scherpere prijzen. Concurrentie schrikt ons niet af, maar ik zal niet ontkennen dat het aantal abonnees voor televisie lichtjes daalt. Dat is ook niet onlogisch. We hebben (als voormalig monopoliehouder, SVG) een zeer hoge penetratiegraad."

Wat vindt u van het principe van must-carry, een wet die operatoren verplicht om een aantal Belgische openbare zenders op de kabel te zetten?
Dormal: "Ik heb er geen probleem mee, maar het is een non-issue geworden nu er met digitale televisie veel meer plaats vrij is gekomen op de kabel. Met analoge televisie lag het veel moeilijker. Toen moesten er keuzes worden gemaakt."

Hoe ziet het televisielandschap er volgens u uit in 2020?
Dormal: "We zullen tweeduizend kanalen kunnen bekijken op verschillende schermen in huis. We zullen twee miljoen uur video kunnen bekijken. Klantvriendelijke zoekrobots zullen orde scheppen in die enorme hoeveelheid content. Alle apparaten zullen met elkaar kunnen 'praten': televisie, schermen, hifi en computers."
"Bij de zenders zie ik een verdere consolidatie. RTL bijvoorbeeld wil eind 2008 in Vlaanderen op de markt zijn, als het niet met VTM is, dan op een andere manier. Televisiemaatschappijen zullen dus groter worden. Daarnaast zie ik veel kleinschalige initiatieven opduiken. Een kanaal uit de grond stampen is niet moeilijk. Twee mensen met een businessplan, geen al te grote investeringen, en de zender is gelanceerd. En wat Coditel Numéricable betreft: het is onze ambitie om een heel belangrijke rol te gaan spelen in Europa. En ook in België willen we vroeg of laat meer doen dan wat we nu doen."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni