Communiceren met een bushokje
Met een promotiefilmpje voeren gsmfabrikant Nokia en adverteerder JCDecaux campagne om de consument liedjes te laten downloaden. In reclamepanelen van JC Decaux zit een Bluetooth-zender die een bericht naar je gsm stuurt.
"JCDecaux heeft een netwerk gebouw van 50 hotspots," legt Adélie Stichelhaut van JCDecaux uit. "Wanneer de consument dichtbij een van die hotspots is, dan krijgt hij een bericht omdat de hotspot in verbinding staat met de gsm via Bluetooth. Dan wordt hem gevraagd of hij de gegevens van het bedrijf wil ontvangen."
Maar druist het ongevraagd sturen van boodschappen naar de gsm niet in tegen de privacywet?
"Het blijft invasieve marketing," zegt Emmanuel Vincart van de privacycommissie. De privacywet kan niet van toepassing zijn, want die is pas van kracht wanneer er een verwerking van persoonsgegevens is."
En dat is niet het geval, zegt Adélie Stichelhaut: "Dat gebeurt niet, want we hebben geen gegevens van de persoon die de liedjes download. We sturen hem enkel liedjes. Bovendien is het voor hem ook gratis."
Maar dat is voor interpretatie vatbaar, vindt Emmanuel Vincart: "Er kan geargumenteerd worden dat er geen persoonsgegevens verwerkt worden, maar iedere gsm heeft een uniek identificatienummer waardoor de persoon toch direct of indirect geïdentificeerd kan worden"
Het systeem staat nog in zijn kinderschoenen maar wordt door de privacycommissie nauwlettend in de gaten gehouden. Succes heeft het wel, volgens JCDecaux.
"We hebben al twee acties gehouden via het stadsmeubilair, en we zien dat de mensen de liedjes downloaden via hun gsm, dus het werkt," dixit Adélie Stichelhaut.
Lees meer over: Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.