Crisis lijkt lokaal verankerde kmo's voorlopig weinig te deren

Bettina Hubo
© Brussel Deze Week
12/03/2009
Kmo's die goed verankerd zijn op de lokale markt, hebben vooralsnog niet zoveel te lijden onder de recessie, zegt Anton Van Assche, Unizo-adviseur voor Brussel. Een kleine rondvraag bij Brusselse eenmanszaken en kmo's lijkt hem gelijk te geven. "Crisis? Integendeel."

De economische crisis was de afgelopen week weer hét gespreksonderwerp, ook in Brussel. De cijfers voor het hoofdstedelijk gewest zijn dan ook niet mis te verstaan: 23 procent minder starters, negen procent meer faillissementen, en een stijging met vijf procent van de werkloosheid, tot ruim 96.000 werkzoekenden.

Vrijdag debatteerde het parlement over de aanpak van de recessie, na vragen van Adelheid Byttebier (Groen!) en Walter Vandenbossche (CD&V). Die laatste maakt zich vooral zorgen over de allochtone ondernemers, die de helft van de Brusselse middenstand uitmaken. Zij zijn volgens hem extra kwetsbaar omdat ze niet over een financieel netwerk beschikken en omdat het voor hen nog altijd moeilijker is om aan kredieten te komen.

Maandag verscheen dan de driemaandelijkse kmo-barometer van Unizo, die peilt naar de economische vooruitzichten van de kleine en middelgrote ondernemers. Blijkt dat de barometer voor het tweede kwartaal op rij in het rood staat en dat het vertrouwen van de Vlaamse en Brusselse bedrijfsleiders in de economie op het laagste peil sinds 1995 staat. Toch komen Brussel en Vlaams-Brabant nog niet zo slecht uit die peiling. De kmo-economie krimpt er minder dan in Antwerpen, Limburg en West-Vlaanderen. En als enigen zijn de Brusselse en Brabantse ondernemers positief gestemd over de vraag of ze in de nabije toekomst meer werk zullen hebben en met hetzelfde of zelfs meer personeel zullen werken. "Er zijn hier veel kmo's die lokaal stevig verankerd zijn en niet verwikkeld in te grote projecten. Die ondernemers voelen de crisis veel minder. Ze hebben een vertrouwensrelatie, zowel met hun klanten en hun leveranciers als met hun banken," zegt Anton Van Assche van Unizo.

Reizen, bouwen, eten

De superette van Luc Stevens in Sint-Lambrechts-Woluwe is zo'n zaak. Hij ondervindt vooralsnog geen invloed van de recessie. "De omzet is zeker niet gedaald," zegt hij. "Voor veel werknemers is de koopkracht gestegen door de recente indexsprongen. En hoewel er veel ontslagen zijn aangekondigd, zitten er nog niet veel mensen daadwerkelijk zonder werk," is zijn uitleg. Stevens gaat dan ook gewoon door met zijn plannen om een tweede superette te openen. In de wijnhandel die hij parallel uitbaat, merkt hij wel enig effect van de crisis. "De leveringen aan de horeca nemen af."

Yvan Roque, voorzitter van Horeca Brussel, bevestigt dat de Brusselse hotels het moeilijk hebben. En ook bij de restaurants wordt het allemaal wat minder. "Wijn in de plaats van champagne, één gerecht in de plaats van drie gangen," legt hij uit. In de Bar Bik aan de KVS is het nochtans business as usual. "We hebben weinig last van de recessie. Integendeel," zegt uitbater David Schulpen.

De reissector dan. Boeken de mensen, nadat ze massaal met krokus zijn weggeweest, ook nog voor de zomer? "Eind vorig jaar hebben we de recessie wel gevoeld, maar de boekingen lopen weer goed. Februari was zelfs beter maand dan vorig jaar. Vooral de duurdere reizen verkopen goed," zegt Jimmy Pauwaert van Holidaypride, een reisbureau dat op gays mikt. "Natuurlijk, wij zijn geen algemeen reisbureau, ons segment is in volle bloei."

De bouw ten slotte. "Het enige wat ik merk, is dat particulieren niet of te laat betalen," zegt gedelegeerd bestuurder Dries Gryffroy van Wocon uit Laken. "Gelukkig werken we ook veel voor de overheid. En ons orderboek is nog goed gevuld. Voor de twintig bouwvakkers in dienst zijn er voorlopig dan ook geen problemen."

Valt de schade van de crisis voor de Brusselse kmo's dus nog mee? "Ik zeg niet dat er niets aan de hand is, maar ik wil nuanceren," zegt Anton Van Assche (Unizo). "Het grootste deel van de economie in Brussel is reëel. Hier heb je weinig of geen gebakken lucht." Wat hem wel verontrust, is dat amper 35 procent van de Brusselse bedrijfsleiders zegt kansen te zien in de crisis en dat maar iets meer dan twintig procent op zoek gaat naar nieuwe afzetmarkten. "Daar ligt werk voor ons. Wij moeten de bedrijfsleiders helpen om kansen te zien."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni