D'Ieteren 1805-2005: de geschiedenis in boekvorm

Tim Vanderjeugd
© Brussel Deze Week
25/05/2005
Precies tweehonderd jaar geleden zette de toen twintigjarige Jean Joseph D'Ieteren in Brussel een eigen zaak op om wielen te maken voor de bloeiende Brusselse wagenmakerij. Om die verjaardag passend in de kijker te plaatsen, publiceert D'Ieteren een boek over de geschiedenis van de groep. Want, zo schrijft de huidige baas Roland D'Ieteren, "de geschiedenis van een bedrijf is in de eerste plaats het verhaal van de mensen die het opgebouwd hebben."

D'Ieteren heeft één grote obsessie: hij wil een rijtuig maken dat uniek is en dat de show zou stelen op de Algemene Tentoonstelling van Industriële Producten in Brussel in 1830. En de man slaagt in zijn opzet: de pers is unaniem enthousiast over zijn creatie. Zijn tilbury (een Brits model van koets met twee wielen en getrokken door één paard) wordt geprezen om zijn smeed- en houtwerk die getuigen van absoluut vakmanschap. Te meer omdat er geen spat verf aan te pas komt en "onvolmaaktheden dus niet gecamoufleerd kunnen worden."

Kort daarna volgt de eerste van vele generatiewissels. Het bedrijf wordt alsmaar groter, en vooral de rijke klasse wil een karos van de Brusselse rijtuigenmakers. Bij de overgang naar de twintigste eeuw beginnen Alfred en Emile D'Ieteren met de constructie van koetswerk voor auto's. De commercialisering van de automobiel is in de jaren 1890 stotterend op gang gekomen vanuit Frankrijk (Peugeot) en Duitsland (Benz) en de twee broers springen handig op de kar.

De ommekeer is compleet als Alfreds zoon Lucien het bedrijf overneemt en zich volledig toespitst op carrosserie voor auto's. Over zijn jonge schouders kijken de oude klanten bedenkelijk mee. Al snel vervangt de auto het rijtuig. Bepaalde autoconstructeurs bouwen het hele voertuig, andere alleen het chassis. Dan moet de klant op zoek naar een koetswerkbouwer om zijn wagen te bekleden volgens zijn wensen. Binnen die sector domineert één naam: D'Ieteren. Het bedrijf voorziet het chassis van alle merken van een carrosserie.

In 1931 neemt Lucien D'Ieteren wellicht de belangrijkste beslissing van zijn carrière: hij laat de carrosserie op maat vallen. Het bedrijf verlegt zijn gewicht naar de montage van Amerikaanse merken als Studebaker en Pierce-Arrow. Zijn zoon Pierre zet de lijn van zijn vader voort en tekent in 1948 een overeenkomst met de Duitse autoconstructeur Volkswagen. De Kever wordt een groot succes.

Als de huidige voorzitter Roland D'Ieteren in 1975 het roer overneemt, komen ook Audi, Skoda en Porsche in de distributieportefeuille. De Kever wijkt ook voor de populaire Golf. De groep neemt ook het internationale autoverhuurbedrijf Avis over en het beglazingsbedrijf Carglass.

Naast het boek organiseert D'Iete­ren een tentoonstelling over de tweehonderdste verjaardag van het bedrijf in Elsene. Die tentoonstelling is te bezoeken van 28 mei tot en met 8 juni.

:: D'Ieteren 1805-2005 is een uitgave van Lannoo en kost 34,95 euro (ook in Franse en Engelse editie bij Éditions Racine).

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni