Eén kilometer waterplezier langs Heembeekkaai
De plannen van de Brusselse Haven om het terrein langs de Heembeekkaai in concessie te geven aan een producent van biobrandstoffen, schoot enkele maanden geleden in het verkeerde keelgat bij de passagiervaartoperatoren, die al jarenlang gebruik mogen maken van de aanlegkade. De Haven suste hen met de belofte te zoeken naar een alternatief in de voorhaven, maar dat vinden de operatoren niet valabel. Ze dienden zopas een concreet projectvoorstel in met een pleidooi voor de uitbouw van een volwaardige passagiersterminal aan de Heembeekkaai.<BR><BR>Nu zowel de brandweer als de Stad Brussel een ongunstig advies heeft gegeven in het biobrandstoffendossier, willen de operatoren de minister alsnog overtuigen dat de Heembeekkaai bij uitstek geschikt is voor havenrecreatie. Als eerste argument halen ze aan dat de Heembeekkaai de dichtst bij het stadscentrum gelegen aanlegplaats is die bereikt kan worden door grotere passagiersschepen. Bovendien kan er in alle veiligheid aangemeerd worden, omdat het kanaal er breed is. Dat is niet het geval op de alternatieve plek die de Haven voorstelt, tegenover de toekomstige Katoen Natie, waar het water slechts vijftig meter breed is en er voor voorbijvarende zeeschepen alleen een smalle geul zou overblijven. Derde argument is de hoogte van de Heembeekkaai: met zijn drie meter blijkbaar ideaal voor grotere passagiersboten, maar ook voor marineschepen en historische zeilschepen die tijdens manifestaties komen aanmeren. Voor de kleinere passagiersschepen kan een plaatselijke verlaging in de kade gemaakt worden, of een drijvend ponton in het water gelegd worden. De brede strook langs de aanlegkade vergemakkelijkt volgens de operatoren het overstappen van passagiers op bussen en de bevoorrading met vrachtwagens, en biedt plaats voor installaties tijdens manifestaties.<BR><BR>Ze pleiten in hun voorstel ook voor een parkeerplein op het terrein langs de aanlegzone. Zo zou er een soort park & ride-systeem kunnen komen, waarbij mensen hun wagen parkeren en verder per boot, fiets of openbaar vervoer naar het stadscentrum doorreizen. De Heembeekkaai ligt immers op honderd meter van enkele bushaltes, en vlak bij de Van Praetbrug en de woonzone van Neder-Over-Heembeek. Een fietspad richting Molenbeek en Anderlecht wordt de komende maanden afgewerkt. De operatoren dromen dan ook al hardop van een homogeen gebied voor watertoerisme en -recreatie dat zou aansluiten bij de Brusselse jachthaven (Bryc) en bijna een kilometer lang zou zijn. Bij zo'n trekpleister hoort ook een onthaalcentrum voor bezoekers, dat nieuw gebouwd moet worden of eventueel ondergebracht kan worden in het paviljoen van de zeilschool, dat volgens de operatoren op dit moment maar sporadisch gebruikt wordt.<BR><BR>De exploitatiekosten van de nieuwe passagiersterminal zouden gedragen kunnen worden door de opbrengsten van de gebruikers, maar voor de infrastructuur rekenen de operatoren integraal op het Gewest.
Lees meer over: Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.