Geluidstechnicus wordt veganistische kaasboer

Laurent Jadot: "Als nieuwbakken voedselondernemer moest ik alles 'from scratch' leren."© Saskia Vanderstichele

‘The Economist’ voorspelt dat veganistisch in 2019 mainstream wordt. Brusselaar Laurent Jadot trekt mee aan de kar en presenteert een plantaardig alternatief voor roomkaas met zijn Pa’lais, dat ook openlijk lonkt naar flexitariërs. De koe die lacht, omdat ze haar melk voor haar kalfjes kan houden.

Wat is Pa'lais?

  • Product: plantaardige, roomkaasachtige spread in vier variëteiten
  • Opstart: 2018
  • Bedrijfsleider: Laurent Jadot
  • Productie: eerst in Greenbizz in Laken, nu in bedrijf in regio Luik
  • Verkoop: in ongeveer 100 Bel­gische biowinkels, in Brussel onder meer in Färm, Sequoia, The Food Hub, Bio Sens en Vegasme
  • www.palais.be

Jadot woont niet in een paleis, maar in een ruim appartement in Molenbeek, achter de site van Thurn & Taxis. Op de eettafel staan crackers klaar, die hij besmeerde een paarse en een witte spread. Hij wijst naar zijn open keuken: “Hier heb ik de eerste experimenten gedaan om noten volgens aloude kaasmakerstechnieken te fermenteren door bacterieculturen toe te voegen.

België is het land van de belegde broodjes en boterhammen, dus zag ik een gat in de markt voor een tartinade. De bestaande vegan smeerkazen worden industrieel gemaakt en scoren niet bijster goed op het vlak van smaak en voedingswaarde.”

De 49-jarige geluidstechnicus, die lange tijd actief was in de wereld van reclame, media en digitale communicatie, achtte de tijd rijp voor een nieuw harts­project. Hij was al langer vegetariër en zag zich opschuiven naar het veganisme. Zijn voornaamste beweegreden: dierenwelzijn.

Laurent Jadot, veganistische kaasboer

“Ik wil mijn impact op dierenleed zo veel mogelijk beperken en een einde maken aan de uitbuiting van dieren in de industriële veeteelt. De zuivel- en vleesindustrie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Wist je bijvoorbeeld dat een kalfje een paar uur na de geboorte van zijn moeder gescheiden wordt, dat mannelijke kalfjes vleeskalveren worden en dat ook een melkkoe na vijf of zes jaar naar het slachthuis wordt afgevoerd?” Ook voor de planeet ziet hij alleen voordelen.

“De veeteelt is een belangrijke bron van broeikasgassen, verbruikt massa’s water en neemt veel ruimte in. Bossen moeten wijken voor de teelt van soja voor veevoeder. Het is veel efficiënter om gewassen direct voor menselijke consumptie te verbouwen.”

Ook voor fijnproevers

Jadot beklemtoont dat hij een positief verhaal wil brengen. “Pa’lais is een eerlijk en rijk voedingsproduct. Cashewnoten en amandelen bevatten mineralen, vitaminen en gezonde, onverzadigde vetzuren, en ze zitten vol smaak. Ik gebruik geen bewaarmiddelen, kleurstoffen, verdikkingsmiddelen, emulgatoren of zoetstoffen.

ONDERNEMER Laurent Jadot BRUZZ ACTUA 1653
© Saskia Vanderstichele
| Ondernemer Laurent Jadot brengt plantaardige roomkaas op de markt.

Alle ingrediënten zijn van biologische oorsprong. Que des bons trucs.” De naam Pa’lais betekent in de eerste plaats ‘pas de lait’ (geen melk), maar verwijst ook naar de uitdrukking ‘avoir le palais fin’ (een fijnproever zijn). Er zijn vier smaken op de markt: natuur, komkommer-bieslook, mango-­chili en veenbes-kaneel. Ze komen overeen met vier kleuren: wit, groen, geel en paars. Voor de ontwikkeling van de variëteiten werkte de Brusselaar nauw samen met de wetenschappelijke kok Maxime Willems van het foodlab Proef! in Schellebelle.

Een honderdtal biowinkels in België, waarvan circa dertig in Brussel, verkopen het product. De richtprijs van een doosje van 125 gram is met 5,90 euro niet goedkoop. Jadot nuanceert: “Voor een artisanale, verse notenspread van een start-up valt de prijs best mee. Pa’lais is er niet alleen voor veganisten en mensen die lactose-intolerant zijn, maar ook voor het groeiende aantal personen die minder dierlijke producten eten, omwille van hun gezondheid of het milieu. Ze kunnen allemaal onbekommerd genieten van de smaak en textuur van kaas. Het is ook interessant voor koks, die het kunnen gebruiken in bereidingen zoals sauzen, gevulde groenten, pizza of cheesecake.”

Tussen droom en daad

Jadot weet wat ondernemerschap betekent. Om zijn kaasdroom te realiseren, moest hij al heel wat obstakels overwinnen: op zoek gaan naar financiering, rekening houden met voedselveiligheid, technische en logistieke problemen oplossen, het product in de markt zetten. Na zijn eerste keukenexperimenten week hij uit naar het nabije Greenbizz, de incubator voor groene bedrijven in Laken. Intussen besteedde hij de productie uit aan een klein bedrijf in de regio Luik, dat ook vegan gebak maakt. De kartonnen potjes vond hij in Duitsland. Biofresh doet de distributie.

“Je moet er echt in geloven,” besluit hij. “Het kost veel tijd, geld en energie om iets nieuws te lanceren. Als nieuwbakken voedselondernemer moest ik alles from scratch leren. Maar het geeft mij veel voldoening om aan de basis te staan van een product dat nog niet bestond en iets betekent voor andere mensen.”

In de toekomst wil Jadot zijn productie geleidelijk aan verhogen en zijn gamma uitbreiden met nieuwe smaken en andere voedingsproducten van de toekomst. Hij ziet ook heil in samenwerking met andere vegan ondernemers en droomt stiekem van een project waarin hij gasten kan ontvangen. “Ik vind de bruisende veganistische foodscene in Berlijn zeer inspirerend. In Brussel beweegt er de laatste jaren ook wat. Het aanbod aan groenterestaurants is toegenomen en het Brussels Gewest heeft een Good Food-strategie. Het Byrrh-gebouw in Laken herbergt binnenkort ondernemingen die rond duurzame voeding werken. Op Thurn & Taxis komt een gloednieuwe voedingshal.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?