Goed gerief: met mijn hoedje in de hand...

Jean-Marie Binst
© Brussel Deze Week
18/02/2007
In magazines als Royals, Vorsten, Essentielle en Point de Vue stonden haar hoeden al op de cover als feeërieke 'gelaatsemballage' van stralende prinsessen. De hoedenmodiste Fabienne Delvigne zit al twintig jaar in het vak.

In een kleine salon met twee smeedijzeren tuinstoeltjes en een handvol indrukwekkende defiléhoeden ontvangt Fabienne Delvigne na afspraak. Eén grote spiegel, reflecterend in die van de gang, vangt al het licht, maar niet de aandacht. Hier krijgt het hoofddeksel op maat alle belangstelling, tot grote vreugde van de klant die ermee naar huis stapt. Het achterliggende atelier, volgestouwd met houten hoedenvormen en garneersels als linten, bloemen, gaas, veren en hoedenpennen, mag er rustig ambachtelijk en authentiek bij blijven liggen. Want het kiese detailwerk en de uren inspiratie en geduld om tot de creatie van een hoedje te komen, hoeven het daglicht niet te zien. Iedereen merkt het meteen: de hoeden van Fabienne Delvigne zijn geen kinderhandklusje.

Kort na haar studie marketing voelde de ontwerpster dat hoedenmaken haar ding was, al nodigde de mode van de jaren 1980 daar niet meteen toe uit. "Ik ging gewoon aankloppen bij kledingontwerpers, waar ik vrijblijvend mocht leren naaien, want zelfs daarin was ik een leek," bekent Delvigne. "Zelf heb ik een echte tête à chapeau waar zo goed als alle modellen op passen, dus stapte ik de straat nooit op zonder pet of hoed, terwijl de meeste dames het bij mutsen hielden." Haar zelfbewuste houding en vurige pleidooi voor het hoofddeksel - wellicht in combinatie met het verrassingseffect dat hoeden op haar hoofd opwekken - maakte dat haar doorzettingsvermogen aansloeg. Ze maakte hoeden voor Natan - nog steeds -, Armani, Chanel, Louis Féraud en Yves Saint Laurent en wist door louter mond-tot-mondreclame de beau monde te bekoren. In 1995 fabriceerde de hoedenfreak een eerste vorstelijk deksel en sindsdien maakt ze om de haverklap hoeden en modeaccessoires voor de koningin en prinsessen van België - wat haar in 2001 de titel van hofleverancier opleverde - en de hoven van Nederland, Zweden en Luxemburg. "Als prinses Máxima van Oranje-Nassau op reis vertrekt, dan heeft ze in haar koffers steevast twee verschillende hoeden voor iedere dag mee; zij is dan ook mijn beste klant," verklapt Fabienne Delvigne.

De hoeden van haar label zijn ook heel bijzonder; ze zijn totaal afgestemd op de vorm en de uitstraling van een gezicht. "Bij iedereen past een hoed, maar het omgekeerde is verre van waar," beweert ze nog. "Iemand die een bril draagt, mag geen rechtop model; iets met een klep of iets wat vooraan schaduw over het gelaat legt, zal veel beter passen - het dempt de strengheid van een brilmontuur."

De prinsessen, de modedefilés en de chique trouwpartijen maken de grandeur van dit hoedenatelier, waar heel veel externe handen bijgehaald worden om alles ragfijn afgewerkt te krijgen. Daar liggen in het atelier hoogkwalitatieve materialen voor klaar: van glanzend vilt, zijde en bananenvezel tot gekleurde struisvogelveren, een veelgebruikt natuurproduct. Voorts ook gitten, paradijsvogelpluimen, (kunst)parels, kristal en halfedelstenen, die overigens ook tot bijpassende sieraden worden verwerkt. Iedereen krijgt hier alle tijd voor een hoedje op maat: van een klassiek cocktailkapje met gaas tot een kunstschilderspet of borsalino in nepbont.

Tweemaal per jaar bedenkt Delvigne een nieuwe collectie hoeden, die borg staan voor eindeloze (kleur)variaties op het thema. Zo ontstond in 2005 een klokachtig hoedje, geïnspireerd op een vorm die koningin Astrid in de jaren dertig van vorige eeuw droeg. Er kwamen fuchsia, koningsblauwe en andere versies van, in samenwerking met de porseleinfabrikant Royal Boch. Waarom? Omdat deze Chapeauxthé ook als theemuts over een theekan passen.

In doopnamen voor haar hoeden is de ontwerpster anders wel erg erotisch gericht: Insolent, Liaisons Dangereuses, Bilitis, Premier Rendez-vous en Fatal Attraction waaie­ren rond het hoofd van de verleidster, in oogstrelende kleuren als amandelnoot, kersenrood en Mechelse koekoek. De foto van de omvangrijke Rose des Sables op fa­biennedelvigne.be prikkelt u wellicht genoeg om dit adres nu al uit te proberen, vooraleer iedereen het label kent van de nieuwe prêt-à-portercollectie die later dit jaar voor het eerst in boetieks verdeeld zal worden.

:: Fabienne Delvigne Créations, Roger Vandendriesschelaan 25, 1150 Sint-Pieters-Woluwe (bij Montgomery), 02-735.90.41 (enkel na telefonische afspraak),

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni