Handelaars Louizalaan protesteren tegen werkzaamheden
Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) wil de chaos aan de flessenhals van de Louizalaan inperken. De enkele parkeerplaatsen verdwijnen om de voetpaden te verbreden en de afbakening van de trambaan wordt verhoogd. Leveren kan nog wel op het voetpad om dubbelparkeren tegen te gaan.
Maar voor Giuseppe Ivaldi, de voorzitter van handelaarsvereniging Espace Louize, vindt het een slecht plan. "Meneer Smet houdt geen rekening met de realiteit van het verkeer en de logistieke problemen van de mensen die moeten leveren en de mensen die aan het werken zijn voor verbouwingswerken. De afmetingen zoals die zijn voorgesteld zijn door meneer Smet kloppen helemaal niet met de behoefte van het verkeer."
Ook wanneer er geen wagens dubbel geparkeerd staan, kunnen bussen en vrachtwagen niet anders dan over de trambedding rijden, klinkt het bij de handelaars. Bovendien blijft er maar weinig ruimte voor de voetgangers als brede vrachtwagens op het voetpad moeten leveren.
"Wij willen ook heel graag dat de levering op een correcte kan gebeuren wij willen ook vermijden dat mensen op straat parkeren, maar niet op deze manier," zegt Giuseppe Ivaldi.
De verenigingen klagen over gebrekkige informatie en stappen naar de rechter omdat Smet geen bouwvergunning heeft aangevraagd. Maar Pascal Smet zegt dat hij geen bouwvergunning nodig heeft voor deze werken.
De handelaarsverenigingen Quartier Louize en Espace Louize hopen de werken die deze maand worden uitgevoerd nog te kunnen tegenhouden.
Lees meer over: Brussel-Stad , Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.