Handelaars overschatten belang van auto

© brusselnieuws.be
19/06/2012
Brusselse handelaars zijn ervan overtuigd dat de helft van hun klanten met de auto komt. In werkelijkheid bedraagt dat aandeel welgeteld 16 procent. Dat blijkt uit een studie in opdracht van Mobiel Brussel.

De studie - van de hand van Espaces Mobilités en Sonecom - nam vier Brusselse wijken onder de loep die goed bereikbaar zijn met de metro: de flessenhals aan Louiza, de Wayezstraat in Anderlecht, het Dumonplein in Sint-Pieters-Woluwe en de Kleerkopersstraat in het centrum.

De auteurs vroegen eerst hoe de handelaars het mobiliteitsgedrag van hun klanten inschatten. De winkeliers meenden gemiddeld dat de helft van hun klanten met wagen kwam.

Toen dezelfde vraag aan 600 klanten werd gesteld, bleek het autoaandeel met 16 procent vele malen kleiner. Dat aandeel daalde de voorbije 12 jaar trouwens gevoelig. In 1999 bedroeg het nog 25 procent.

De studie concludeert dat 90 procent van de handelaars het autoaandeel bij hun klanten overschat.

Het openbaar vervoer wordt dan weer danig onderschat, terwijl dat openbaar vervoer voor drie van de vier handelskernen op de eerste plaats komt met gemiddeld 42 procent. Dat aandeel verschilt nogal volgens de onderzochte wijk. In de Kleerkopersstraat is het 60 procent, op de Louizalaan 52 procent en op het Dumonplein 34 procent. In de Wayezstraat eindigt het openbaar vervoer pas op een tweede plaats, na … het stappen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni