In 2012 zag de Haven van Brussel 9,2 procent minder goederen passeren dan het jaar voordien. Brussel volgt daarmee een Europese tendens. De containerterminal deed het wel goed en scoort bijna even goed als in recordjaar 2010.

De trafiek in de Brusselse haven daalde vorig jaar met 9,2 procent ten opzichte van 2011 (- 6,5 miljoen ton). Bij het transitverkeer (dat enkel in Brussel passeert) is de daling zelfs 22 procent. Volgens de Haven is er een verslapping voelbaar in heel Europa.

Desondanks blijft de waterweg goed voor het milieu, is de boodschap. De tonnage vervoerd over de waterweg is immers nog altijd goed voor 610.000 vrachtwagens. "Dat is een besparing die 95.000 ton CO2 oplevert, wat op haar beurt een winst van 24 miljoen euro geeft aan externe kosten voor de samenleving", stelt de Haven in een persbericht.

Goed nieuws is er ook van de containerterminal. Die kende in 2011 een serieuze terugval van 22 procent maar sloot in 2012 opnieuw aan bij de recordcijfers van 2010.

Bouwmaterialen zijn nog altijd de meest getransporteerde goederen in de haven, gevolgd door olieproducten. Die laatste zijn bezig aan een opmars. De metalen doen het minder goed.

De grootste handelspartner is en blijft Nederland, goed voor bijna 60 procent van de uitgewisselde tonnage. "Rotterdam en de kusthavens verzekeren samen met Antwerpen de bevoorrading van Brussel in brandstof terwijl de mondinghavens Breskens en Dordrecht het grootste deel van de zandbevoorrading voor de Brusselse bouwwerven verzorgen."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni