Haven: meer geld, maar ook hogere verwachtingen
Het nieuwe beheersplan dat zopas is afgesloten tussen de Brusselse Haven en de gewestregering, voorziet een aanzienlijke stijging van de financiële middelen de komende vijf jaar. De jaarlijkse basisdotatie stijgt met dertig procent tot 9,4 miljoen euro, en bovendien zal de Haven ook kunnen rekenen op dotaties voor welbepaalde projecten, zoals de stadsintegratie, de sanering van verontreinigde gronden, voor het containervervoer en voor de ontwikkeling van de voormalige Carcoke-site. Het Gewest houdt de Haven ook een wortel voor de neus door een jaarlijkse bonus van 300.000 euro te voorzien als de doelstellingen inzake het beheer van de waterweg, van het domein en van de havenonderneming behaald worden.
Het nieuwe beheersplan heeft vier grote pijlers. Op logistiek vlak wil Grouwels dat de Haven een heus multimodaal knooppunt wordt dat het verkeer via de waterweg, het spoor en de weg beter met elkaar verbindt. De bereikbaarheid van de haven over het spoor en de weg moet daarom nog verbeterd worden, vindt ze. Sinds vorig jaar wordt hiervoor al gewerkt aan het spoor in de voorhaven, en in 2009 wordt de Havenlaan heraangelegd. Het verkeer zal bovendien makkelijker zijn weg moeten vinden door een betere bewegwijzering; Grouwels en Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) hebben zopas een akkoord bereikt om 24 panelen te plaatsen op de Grote Ring.
Voorts wil Grouwels het containerverkeer blijven steunen met 12 euro per container. Mede dankzij deze subsidie moet de containerterminal ten minste 25.000 containers per jaar verwerken.
Banen en recreatieVolgens het plan moeten er twintig procent meer banen komen en moet het havengebied met 45 procent uitbreiden (van 62 tot 90 hectare) door vervuilde gronden te saneren en nieuwe terreinen aan te kopen.
Op het gebied van recreatie lijkt Grouwels wel oren te hebben naar het protest van de passagiervaartoperatoren, want voor het eerst bevat het beheersplan de concrete opdracht om de recreatieve activiteiten te bevorderen. Dit jaar nog zal de Haven een tienjarenplan moeten opstellen rond de stadsintegratie van de haven, in samenwerking met de havenarchitect die hiervoor eind vorig jaar werd aangesteld. "De kanaalzone moet nog meer opengesteld worden voor de 'gewone' Brusselaar door de aanleg van aangename oevers en het verder ontwikkelen van recreatieve activiteiten." Grouwels voorziet hiervoor 1,6 miljoen euro extra.
Tot slot komt ook het beheer van de Haven zelf aan bod: hier moeten vooral de administratieve procedures voor de Havenbedrijven eenvoudiger. Het wordt een hele opgave voor de Haven, want voortaan zal een jaarlijkse tevredenheidsenquête bij de gebruikers van het kanaal en bij de havenbedrijven mee bepalen of de jaarlijkse bonus toegekend wordt.Lees meer over: Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.