Loketten station Bosvoorde mogelijk dicht

Karolien Merchiers
© Brussel Deze Week
05/12/2004
De gemeenteraad van Watermaal-Bosvoorde heeft met een motie officieel verzet aangetekend tegen de mogelijke sluiting van de loketten in het station van Bosvoorde. Maar de NMBS lijkt niet onder de indruk. Bovendien zullen de loketten in 2006 sowieso verdwijnen, kondigt de NMBS bij monde van woordvoerster Leen Uytterhoeven aan.

Er klinkt al enkele weken gemor in de gangen van het gemeentehuis van Watermaal-Bosvoorde. Reden van de onvrede is het voornemen van de nationale spoorwegmaatschappij NMBS om binnenkort de loketten van het station van Bosvoorde te sluiten. Het station blijft uiteraard wel bestaan, maar er zouden te weinig kaartjes verkocht worden om de personeelskosten te verantwoorden.

Bosvoorde is het enige Brusselse station op de lijst, die in totaal een veertigtal namen telt. Eerder al uitten enkele gemeenteraadsleden hun ongenoegen over de beslissing, maar nu tekent de gemeente ook officieel protest aan in de vorm van een motie. Daarin stelt ze dat het aantal reizigers te groot is om de loketten te sluiten.

De gemeente beroept zich hiervoor op de tellingen die werden uitgevoerd in het kader van de voorbereidende studie voor de aanleg van het Gewestelijk Expresnet (Gen). Ze is bovendien bang dat een verlaten station het onveiligheidsgevoel zou verhogen, en wijzen erop dat met de aanleg van het Gen het aantal reizigers nog zal toenemen.

Ook de uitbreiding van tramlijn 94 tot aan metrostation Hermann-Debroux zal voor een extra toevloed van reizigers zorgen, voorspelt de gemeente.

Afbraak
De NMBS lijkt niet erg onder de indruk van de motie. "Om te beginnen moet men een onderscheid maken tussen het aantal reizigers dat in Bosvoorde in de trein stapt en het aantal vervoersbewijzen dat er verkocht wordt," zegt woordvoerster Leen Uytterhoeven. "Volgens onze tellingen stappen op een doorsnee weekdag 738 mensen in Bosvoorde in de trein, maar een grote meerderheid daarvan heeft een abonnement. Onze berekeningen hebben aangetoond dat de omzet in Bosvoorde niet groot genoeg is om de personeelskosten te verantwoorden."

Toch is er nog ruimte voor discussie: "Er is nog geen definitieve beslissing gevallen," zegt Uytterhoeven. "De NMBS is sowieso van plan om eerst nog te overleggen met de betrokken gemeenten om na te gaan of er alternatieven mogelijk zijn. Er zou bijvoorbeeld een cafetaria of een krantenzaak kunnen komen, waar men ook treinkaartjes verkoopt. In ieder geval komt er geen sluiting voor 15 januari."
Toch is de hele discussie volgens Uytterhoeven niet meer dan uitstel van executie. "Voor de aanleg van het Gewestelijk Expresnet zal het stationsgebouw van Bosvoorde sowieso moeten verdwijnen," kondigt ze aan. "Het wordt vermoedelijk eind 2006 of begin 2007 afgebroken. De nieuwe lijn zal immers dwars door het huidige gebouw lopen. En er zijn geen plannen voor een nieuw gebouw. Bosvoorde blijft wel een stopplaats, maar zonder stationsgebouw."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni