Luchtvaart tegen verhoogde veiligheidsfactuur
Vanaf 1 april moeten luchtvaartmaatschappijen een derde meer betalen voor iedere landing en iedere start. De overheid en de uitbater van de luchthaven weigeren om die kosten op zich te nemen en dat kan volgens de maatschappijen niet. "Als AOC vinden wij, net als de hele gemeenschap van luchtvaartmaatschappijen, dat de veiligheid van onze passagiers en de passagiers van het land niet de verantwoordelijkheid is van de luchtvaartmaatschappijen. In essentie is dat de verantwoordelijkheid van de Belgische Staat. Wij vinden dat zij daar voor moeten opdraaien," zegt Patrick Hereng, voorzitter van het AOC.
Het AOC verwijst naar het contract dat ze in augustus 2005 met Brussels Airport sloten. Daarin werd een tarievenbeleid vastgelegd voor een periode die loopt tot 2011. En die tarieven kunnen niet zomaar veranderd worden, zo luidt het. Bovendien is Brussels Airport volgens de maatschappijen nu al te duur in vergelijking met andere luchthavens.
Enkel in Brussel moeten de nieuwe investeringen door de maatschappijen gedragen worden. In Charleroi komt de Waalse overheid wel tussen voor de verhoging. Volgens het AOC zal die situatie op termijn zorgen voor valse concurrenten en leiden tot prijsstijgingen voor de klanten.
Lees meer over: Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.