‘Maak van de Noordwijk eindelijk een aantrekkelijk zakenkwartier’

Mathias Declercq
© BRUZZ
12/10/2016

Vorige week werden twee nieuwe kantorencomplexen in de Noordwijk aangekondigd, goed voor maar liefst zes nieuwe torens die de skyline van Brussel zullen aanvullen. Met de onafgewerkte ‘Silver Tower’, de nieuwe kantoren op Thurn & Taxis en de huidige leegstand van de andere kantoren in gedachte, kunnen de torens alleen gerechtvaardigd worden als er eindelijk een visie komt op de Noordwijk als een écht zakenkwartier, zegt ingenieur-architect en Noordwijk-expert Nicolas Ecrepont.

Het Möbius-project zal met twee nieuwe torens verrijzen op de plaats van de uitgeklede TBR-toren. Het Quatuor-project brengt dan weer vier nieuwe torens naar de hoek van de Kleine Ring en de Albert II-laan, waar nu nog de Vlaamse administratie in het Boudewijngebouw huist. Binnenkort verhuist die naar het nieuwe kantoorproject in Thurn & Taxis.

Er komt dus heel wat plaats voor nieuwe kantoren, maar slechts één van die zes torens is al zeker van een huurder. Verzekeringsmaatschappij Alliantz trekt weg uit de kantoren aan de Brouckère om zich in één van de twee torens van het Möbius-project te vestigen. Gezien de bestaande leegstand in de kantoren van de Noordwijk, een fenomeen dat ook al het Silver Tower-project behoorlijk wat vertraging opleverde, mag het Gewest niets aan het toeval overlaten, vindt Ecrepont.

“Het volstaat niet om kantooroppervlakte creëren om zo een succesvol zakenkwartier te bekomen. Ten eerste is de verbondenheid tussen de verschillende bedrijven en organisaties die er zich vestigen onontbeerlijk. Ook de architecturale en urbanistische thema’s moeten passen binnen een eengemaakte visie op de toekomst van de site. En er moet ook aandacht zijn voor het samenleven van de inwoners van de wijk met de mensen die er dag in dag uit werken.

Kortom: het Gewest moet eindelijk weten wat het met de Noordwijk wil doen. Door het gebrek aan visie of aan een langetermijnstrategie willen bedrijven zich op dit moment niet in de Noordwijk vestigen.”

Nicolas Ecrepont Architect
Binnen die visie zal het Quatuor-project door zijn strategische ligging een belangrijke rol spelen, en moet er dus veel aandacht besteed worden aan de look van de gebouwen. “De torens komen recht aan de ingang van de wijk en zullen de toekomst van de wijk een gezicht geven. Ik hoop dus dat de promotoren heel ambitieus zijn en dat er goed wordt nagedacht over de identiteit van het gebouw. Het moet echt een uitzonderlijk gebouw worden, een unieke landmark.”

Daarbij moet er komaf gemaakt worden met de gangbare trefwoorden die bij elk nieuw project opduiken, zoals “modern en technologisch”. “In deze tijd zijn dat evidenties. Er zijn andere noden waar ook rekening mee moet worden gehouden. We zien meer en meer succesvolle zakenwijken inzetten op ruimte, groene zones, restaurants. Ontmoetingsplekken zijn cruciaal. Maar in de Noordwijk vind je vandaag over de hele lengte van de Albert II-laan amper één broodjeszaak.

Terwijl de wijk echt zou kunnen leven, in de week en in het weekend, als mee rekening gehouden wordt met de openbare ruimte.”

Los van de structurele problemen, moet er volgens Ecrepont vooral vanuit het Gewest een uitgekiende marketingstrategie komen om bedrijven te overtuigen om voor de Noordwijk te kiezen. “Dat gaat dan over een territoriale marketing, waarbij de hele wijk wordt gepromoot. Die moet internationaal in de kijker gezet worden om de ambitie van een internationale zakenwijk te kunnen waarmaken.”

Ecrepont pleit er dan ook voor om een voorbeeld te nemen aan de aanpak van steden zoals Amsterdam en Hamburg . “De Zuidas in Amsterdam, de bedrijvenwijk tussen de binnenstad en Schiphol, en de ‘Hafencity’ in Hamburg zijn prachtige voorbeelden van hoe het wél kan lukken. Die zones staan volledig onder leiding van een groep architecten en stadsontwikkelaars met een visie.

Niet de verschillende gemeentes, maar één ontwikkelaar neemt de ontwikkeling van de wijk voor zijn rekening. Er zijn vergaderzalen, evenementhallen, maar ook restaurants, open pleinen, scholen, crèches, noem maar op. Wie zich als handelaar daar wil vestigen, heeft één centraal aanspreekpunt. Er is één website, één directeur die alles in goeie banen leidt.”

En vooral: de ontwikkeling van de Noordwijk moet in functie staan van één idee: dat je kan wonen en werken in dezelfde wijk. Woningen én kantoren bouwen, dat moet in één plan vervat zitten. Want, vele steden zouden een moord begaan om over een zone zoals de Noordwijk te beschikken, aldus Ecrepont. “Wij hebben dan een oppervlakte met zoveel potentieel, maar we schatten het gewoon niet naar waarde.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni