MIVB wil maatregelen voor vlotter openbaar vervoer
Begin 2008 verhoogde de MIVB haar tarieven voor kaartjes die op de bussen of trams zelf gekocht worden. Hiermee wou de maatschappij de passagiers aanmoedigen vooraf een rittenkaart te kopen, zodat de chauffeurs minder tijd zouden verliezen en de bussen en trams beter op schema zouden kunnen rijden.
Alleen blijkt nu dat, ondanks het feit dat er effectief steeds minder tickets op tram of bus worden gekocht, de gemiddelde reissnelheid van het openbaar vervoer er niet op is vooruitgegaan, integendeel: de reistijden worden almaar langer.
Volgens adjunct-directeur-generaal Lauwers is dat hoofdzakelijk te wijten aan het steeds drukker wordende verkeer. Hij stelt dan ook dat het Gewest dringend over radicale oplossingen moet nadenken.
"We hebben nu de voorbije jaren ons best gedaan om eigen beddingen aan te leggen, maar moeten we ons niet afvragen of dat niet 'morrelen in de marge' is?" stelt Lauwers. "Misschien moet het probleem fundamenteler aangepakt worden en moeten we ervoor zorgen dat er minder auto's in de stad komen. Of dat nu met een stadstol of op een andere manier gebeurt, daarover moet een groot politiek debat plaats vinden."
Lauwers stelde verder dat meer goodwill bij de gemeenten ook al een grote hulp zou kunnen zijn, door bijvoorbeeld het parkeren onmogelijk te maken op plaatsen waar het openbaar vervoer een moeilijke doorgang ondervindt.
Verder bleek uit de jaarcijfers van de MIVB dat het aantal reizigers in 2007 steeg tot 277,3 miljoen. Dat is een stijging van drie procent tegenover 2006. Maar die stijging is beduidend lager dan de vorige jaren. Toen was er nog een verschil van zes tot acht procent.
Tegen 2011 wilt de MIVB jaarlijks 320 miljoen reizigers vervoeren. "Om die reizigers te winnen, moet de kwaliteit van het openbaar vervoer er op vooruit gaan," vindt Lauwers. "En niet alleen de snelheid, maar ook de reizigersinformatie en de overstap moet beter. We hebben al heel wat punten verbeterd, maar er is nog een hele weg af te leggen."
Lees meer over: Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.