New Traffic Books lanceert autorijden.be

Jean-Marie Binst
© Brussel Deze Week
08/02/2007
Carlo Bruyne is de manager van het eerste cash-and-carry­bedrijf in elektronica in Brussel. Met zijn tweede bedrijf, New Traffic Books (van de fameuze groene autorijboekjes), heeft hij een ingenieuze Europese primeur bedacht. Voortaan zullen jong én oud met meer kans op slagen voor het examencentrum kunnen parkeren. Na zelfstudie, uiteraard. Het e-learning- en testplatform www.autorijden.be komt net uit zijn ontwikkelingsfase en bemant vanaf vandaag, 8 februari, het wereldwijde web.

Ze zagen er wel brood in, en dus namen Carlo De Bruyne en Flor Van den Nest in 1994 Traffic Books over, een uitgeverij die sinds 1978 handboeken over de verkeersregels op de markt brengt. De auteurs van toen waren rijkswachters, zoals kolonel François 'Sus' Paesschierssens en commandant Flor Koninckx, BV's avant la lettre. Hun praktijkgerichte boeken waren een handig instrument voor wie het officiële theoretische rijexamen wou afleggen.

Onder de nieuwe naam New Traffic Books geraakte het bedrijf na 1994 beter bekend met zijn 'groene boekjes' met rijexamentheorie en -oefeningen. Carlo De Bruyne: "De grote kwaliteit van de 'groene boekjes' was dat we ze om de zes maanden lieten actualiseren en herdrukken. Kort op de bal spelen was onze troef voor de rijscholen en mensen die zich wilden voorbereiden op hun rijexamen."

"Daarop volgde het tijdperk van de cd-rom met interactieve mogelijkheden, zoals de simulatie 'copie conform' van een echt theoretisch rijexamen. De student vond uiteraard niet de vragen van het examen terug, wel een visueel en inhoudelijk zelfde type vragen, in dezelfde lay-out. Op die manier geraakte de student psychologisch maximaal voorbereid op het theoretisch examen. Bovendien waren er meer dan vijfhonderd vragen, evenwichtig geplukt uit de verschillende hoofdstukken. Als je op een vraag verkeerd antwoordde, dan verscheen op de cd-rom een link naar de theorie."

E-testing
De nieuwe site autorijden.be> gaat nog een stap verder. Nu kun je tegen een vast tarief inloggen op het digitaal programma, dat je volgens eigen ritme kunt afwerken. Heb je nu ook meer kans op slagen? De Bruyne: "Dankzij de website zullen we ondervinden waar de klassieke valkuilen in het examen zitten. Die gegevens gaf de examinator totnogtoe niet in zijn geheel prijs. Met een trackrecord in het programma kan worden gemeten hoe iemand de leerstof heeft verwerkt: wanneer die man of vrouw passages opnieuw bekeek; hoe vaak hij of zij oefeningen op een theoretisch gedeelte maakte; hoe vaak de antwoorden fout waren, en veel meer. De student krijgt de informatie, en wij kunnen de globaliteit van al die antwoorden gebruiken om statistieken aan te leggen, die we overigens niet publiceren. Daarmee gaan we de vragen in de toekomst diversifiëren en verfijnen. De examensimulator is overigens identiek aan het examen in een testcentrum."

"De grote toegevoegde waarde van de website, vergeleken met de cd-rom, is dat de particulier op een actieve manier aan e-testing kan doen. Daarnaast is er de technische mogelijkheid om bedrijven - bijvoorbeeld transportfirma's met honderd vrachtwagenbestuurders - de tests voor de rijexamens te laten evalueren. Ik kan me voorstellen dat de onderneming met haar verzekeringsmakelaar een overeenkomst durft te sluiten waarin staat dat er, als de nieuwe rijexamenresultaten goed meevallen, interessantere verzekeringstarieven gelden."

Nieuwe regels
"Voor de overheid is verkeersveiligheid al jaren een prioriteit, en de richtlijnen wijzigen continu. Daardoor moet de burger vaak geïnformeerd worden over de wijzigingen in het verkeerslandschap, met grootschalige campagnes en affiches. Maar uiteindelijk weet de wetgever nooit of hij het doelpubliek bereikt. Met e-testing kunnen we eindelijk specifieke doelgroepen zoals tieners, senioren, bus-, vrachtwagen- of taxichauffeurs op eenzelfde manier ondervragen over één specifiek punt van het verkeersreglement. Snel kan dan blijken welke bevolkings- of beroepsgroep niet op de hoogte is. De federale minister van Mobiliteit, Renaat Landuyt (SP.A), en het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) staan achter het project e-learning en het testplatform autorijden.be." Er staat evenwel geen financiële steun tegenover.

Is, pakweg, een veertiger die een kwarteeuw geleden zijn rijbewijs haalde, nog 'mee' met de verkeersregelgeving? "Wie zich nooit geüpdatet heeft, raakt uiteraard achterop," waarschuwt De Bruyne. "Voorlopig vraagt België nog niet dat oudere generaties zich bijscholen, terwijl er landen zijn waar het al verplicht is een praktisch rijexamen te herhalen, bijvoorbeeld om het gezichtsvermogen te testen. Ik sta honderd procent achter de opfrissing van de leerstof, omdat de politiek enigszins tekortschiet. De overheid heeft van de regelgeving een veranderlijk gegeven gemaakt. Permanente wijzigingen en toevoegingen, van komma's tot alinea's, maken dat Jan met de Pet niet meer weet hoe de vork in de steel zit. Bovendien wordt iedere Belg altijd verondersteld de gewijzigde verkeersregels te kunnen toepassen. De praktijk op straat toont wel wat anders. Ook voor die mensen zal het internetoefenboek autorijden.be interessant zijn. Dit kwalitatief hoogstaande studiemateriaal, van boeken tot cd-rom en testplatform op het internet, dient om maximale resultaten te boeken na zelfstudie."

De Bruyne werkt in hartje Vijfhoek en pendelt elke dag vanuit Halle. Over het rijgedrag in de stad zegt hij: "In Brussel zelf gaat alles nog vrij vlot, terwijl er plaatsen zijn waar het vrij agressief toegaat. Alles hangt overal en altijd van één individu af. Het volstaat dat iemand agressief wordt of de wet naar zijn hand zet, en je krijgt een sneeuwbaleffect. Het heeft allemaal te maken met zelfkennis, opvoeding en zelfbeheersing. Een mens moet zijn grenzen toch kennen? Verkeersagressie mag dan wel in verhouding tot de verkeerstoename staan, ik blijf er totaal immuun en gevoelloos voor als autobestuurder. Een agressieve houding heeft op mij totaal geen pak."
En of we hem tot slot eventjes aan een test mogen onderwerpen? "Zo feilloos ben ik ook niet, onze site is pas operationeel."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni