NewTree krijgt Brussels Export Award

Bettina Hubo
© Brussel Deze Week
05/11/2004
Het in 2001 opgerichte bedrijfje NewTree gaat er prat op dat zijn chocolade tegelijk lekker en gezond is. Deze boodschap slaat aan: de chocoladerepen en -pasta liggen inmiddels in duizend winkels, van de Verenigde Staten tot Taiwan. NewTree werd vorige maand uitgeroepen tot Jonge Onderneming van het Jaar. Daarbovenop kwam vorige week de Brussels Export Award.
Drie jaar geleden besloot bio-ingenieur Benoît De Bruyn om samen met jurist Guillaume de Walque een eigen bedrijf te beginnen. De Bruyn had tot dan in de biotechnische en voedingssector gewerkt en wilde in die richting actief blijven. In zijn eigen firma zou hij gastronomie combineren met gezondheid.
"Het was me namelijk opgevallen dat gezondheidsproducten vaak nergens naar smaken en lekkere dingen meestal het etiket ongezond opgeplakt krijgen. Wij zien het als onze taak om een lekkere product te maken dat ook nog eens een heilzame werking heeft," vertelt De Bruyn.

Positieve chocola
Als eerste product kozen de jonge oprichters chocolade. Daarvoor hadden ze twee redenen. "In de tijd dat wij begonnen, verschenen er talloze artikelen over de positieve effecten van chocolade. Onderzoek heeft namelijk aangetoond dat het gezond is om regelmatig een stukje chocolade te eten omdat deze lekkernij een rijkdom aan vitaminen en mineralen bevat. De andere reden dat wij chocolade kozen was dat chocolade een heel goed exportproduct is, zeker voor landen als Japan en de Verenigde Staten, die de grootste markten vormen voor gezonde voeding."

Samen met voedingsdeskundigen ontwikkelde De Bruyn zes verschillende chocoladetabletten, elk met een originele smaak en met een planten- of vruchtenextract waarvan de heilzame werking bewezen is.
De chocolade zelf moest zo zuiver mogelijk zijn. "Met een hoog cacaogehalte dus en zonder overtollige vetten," aldus De Bruyn.
Voor de gezondheidsaspecten baseerde hij zich op bestaande wetenschappelijke studies en liet hij bijkomend onderzoek uitvoeren naar de specifieke eigenschappen van bepaalde planten- en vruchtenextracten. "Zo kwamen we bijvoorbeeld uit bij een lavendel- en lindebloesemextract, dat aan de chocolade een rustgevend effect geeft. Onze chocolade met citroen is goed voor de spijsvertering. De koffiechocolade heeft, door het koffie- en guarana-extract, een stimulerende werking. En in de cassischocolade zit een cassisextract dat veel antioxidanten bevat. Daarmee wordt de veroudering tegengegaan."

Aan de zes chocoladevariëteiten sleutelde NewTree een jaar. Twee jaar had het bedrijf nodig om een nieuwsoortige chocopasta te ontwikkelen, die niet op basis van olie, maar op basis van melk en chocolade is gemaakt en daardoor zeventig procent minder vetten bevat. Aan de pasta is bovendien een vezelsoort toegevoegd die de calciumopname bevordert.

Voorbijgestreefd
Toen de recepten eenmaal opgesteld waren en de leveranciers van de extracten gevonden, ging NewTree op zoek naar chocoladefabrikanten die de tabletten en pasta zouden kunnen maken. De Bruyn en De Walque hadden immers niet de intentie om zelf een chocoladefabriek te openen. Ze vonden vier fabrieken, die ook voor andere opdrachtgevers werken.

"De productie zal altijd uitbesteed blijven. Ik vind dat het geen zin heeft om zelf een fabriek te beginnen. Er is voldoende productiecapaciteit in België. Trouwens, er is nauwelijks nog een groot merk te vinden dat zelf zijn chocolade maakt. De opvatting dat je als ondernemer je eigen machinepark moet hebben en je eigen product moet maken, is volledig voorbijgestreefd." (...)

Uitputtingsslag
NewTree, dat sinds vorig jaar winst maakt, groeit pijlsnel. In Brussel werken inmiddels zes mensen, maar het bedrijf heeft ook al een dochteronderneming in Frankrijk en een in de Verenigde Staten. De producten worden verkocht in duizend winkels, verspreid over elf landen.
In ons land ligt de chocolade in de rekken van Delhaize, maar ook in bakkerijen, delicatessen- en natuurvoedingswinkels. In het buitenland zijn de tabletten en de pasta te koop in luxewinkels en in prestigieuze warenhuizen, Galeries Lafayette in Frankrijk bijvoorbeeld en Selfridges in Londen. (...)

Newtree is niet van plan het te laten bij chocolade. "We hebben ondertussen ook een cholesterolverlagend brood ontwikkeld dat binnenkort op de markt komt. En daarna komen er wellicht weer andere producten."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni