Nieuw koerierbedrijf zweert bij de fiets

© brusselnieuws.be
08/09/2009
Voor het eerst sinds jaren telt Brussel opnieuw een koerierbedrijf dat enkel met fietsers werkt. De fietsers van Pedal hebben stuk voor stuk een koersverleden, de fietsen stellen het dan weer zonder remmen en versnellingen.

Terwijl fietskoeriers in Berlijn of New York een vast onderdeel van het straatbeeld zijn, kon het beroep in Brussel nooit echt vaste voet aan de grond krijgen. Op enkele zelfstandigen na specialiseerde geen enkel koerierbedrijf zich dan ook op de fiets.

Met Pedal komt daar nu opnieuw verandering in. Sinds vorige week suizen twee voltijdse fietskoeriers en vier deeltijdse collega's van het bedrijf door de Brusselse straten. Voorlopig vooral om aan prospectie te doen en gratis testritjes te maken. Een goedgevuld orderboekje komt immers niet uit de lucht vallen.

Finse Duitser
"Het Brusselse Pedal is een initiatief van Karl-Heinz Pohl", legt Gilles Duchesne van Pedal uit aan brusselnieuws.be. "Een Finse Duitser met een Belgische vrouw. De man was eerder al fietskoerier in Helsinki en zag geen reden waarom zoiets niet in Brussel zou kunnen. Het klopt dat de stad tamelijk heuvelig is, maar onoverkomelijk is dat niet.

"Het bedrijf Pedal bestaat overigens in Barcelona. Daar rijden vijf voltijdse koeriers rond."

Karl-Heinz Pohl heeft net als zijn fietsende collega' een verleden als semi-prof. "Om in Brussel fietskoerier te zijn moet je meer dan een klein beetje kunnen fietsen", weet Duchesne. "Iedereen van de ploeg heeft wel al meegedraaid in een wedstrijdcircuit."

Kijk eens, zonder remmen
De koeriers van Pedal maken gebruik van zogenaamde 'fixed gear bikes', fietsen zonder versnellingen of remmen die ook in New York erg populair zijn bij koeriers. "De trappers draaien altijd mee en laten dus ook toe om te remmen", legt Duchesne uit.

Een opdracht via Pedal kan vanaf 7 euro. Al naargelang de duur en geografische zone van de opdracht tikt de rekening vervolgens aan.

Pedal gaat amper twee maanden na Dioxyde de Gambettes van start, een éénmansbedrijfje dat met een bakfiets levert.

"We zijn geen concurrenten", zegt Duchesne. "Hij is traag maar kan tot 70 kg aan. Bij ons gaat het vooral om snelheid. En meer dan 10 kg zit er niet in."


Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni