'Nieuwe chocoladewinkels slecht voor imago'
De jongste maanden zijn er rond de Grote Markt een tiental winkeltjes verschenen waar Chinese dames namaakchocolade aan - vooral Chinese - toeristen proberen te verkopen. Ze brengen vooral chocolade van onbekende merken aan de man. Bovendien klampen ze toeristen aan op straat en geven ze enorme kortingen.
Een handelaarster die al jaren aan de Grote Markt Belgische chocolade verkoopt, zegt dat die winkels hun imago schaden en de omzet doen kelderen. "Die Chinezen werken vijftien of zestien uur per dag. Dat is verboden. En ze ronselen op straat. De chocolade is wel Belgisch, maar van een minderwaardige kwaliteit. De toeristen weten niet meer wat goed en slecht is. Dat is slecht voor het imago van de Belgische chocolade in het buitenland."
De winkels zouden de eigendom zijn van twee Bulgaarse broers. Vroeger hadden ze kant- en souvenirwinkeltjes in de buurt van de Grote Markt en Manneken Pis. Maar die rendeerden niet meer, en daarom zijn ze overgeschakeld naar chocolade. De eigenaars nemen Chinese verkoopsters aan omdat Brussel steeds meer Chinese toeristen lokt.
De vereniging van de Brusselse handelaars wil met het stadsbestuur rond de tafel zitten. Ze willen onder andere een prijzenoorlog vermijden en het ronselen van klanten verhinderen.
Lees meer over: Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.